Gå till innehåll

Nitratfilter


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej Vänner!!

Här kommer en liten förklaring på vad jag menade med mitt nitratfilter. Denna ide kommer från franska "mars" organisationen och jag tar inte på något sätt åt mig äran för denna geniala ide.

Svavelfilter.JPG

Vatten kommer in i den övrehögra kammaren med hjälp av en liten 400L/H pump, sedan fylls den mittersta kammarenför att tillslutdroppa det ner i den sista kammaren och ut i botten. Dessa rör är ca350mm långa och ca110mm i diameter. Pumpen är strypt till ca 10L/H och jag har sedan starten 2003-09-21, plockat bort skummaren och har sänkt nitratvärdet från 35ppm till idag 0-5ppm, med seilfert test (säkert felstavat).

Högra röret är fyllt med nitratremover i refillbags, mittersta med ca 1,5liter svavelkulor samt det sista kan man fylla med kalkreaktorsten för kalcium.

Har ni några frågor om detta så är det bara att maila. Ni får ursäkta den dåliga beskrivningen men jag har bara cadprogram på jobbet smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det vanliga avlops rör du använt?

vad är det för genomförningar imellan desa rör storlek?

Vad är svavelkulor vart köper jag dess`?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det här får du gärna förklara ytterligare. Består själva nitratfiltret bara av dessa "rör" och är det inte risk för att det sätter sig i något av rören, vilket i s f skulle kunna leda till översvämning, eller finns det något överrinningshål längst upp? Eller är det kanske inte så tätt med media att det är någon risk?

Och hur menar du att kalket löser sig (sänkt pH)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jimmy skrev:

Är det vanliga avlops rör du använt?

Svar: Ja! Jag var hos rörmokaren och knyckte dessa, helt vanliga avloppsrör.

vad är det för genomförningar imellan desa rör storlek?

Svar: Det är 12mm rör som jag hade över. Det går med vanliga elrör el dyl oxå.

Vad är svavelkulor vart köper jag dess`?

Svar: Dessa är köpta i tyskland hos http://store.aquaristic.net och de kallas för Aqua Light suphur balls for nitratefilter , och kostar ca:20euro. Jag har sett dessa hos akvarieudstyr oxå, kanske billigare än att ta ifrån tyskland.

Jag har här ett utdrag från faq på denna sida där jag "stulit" iden. Angående "överfyllnad" så sitter denna grunka ovanför sumpen, så det enda som kan hända är att ca:10L vatten i timmen rinner ner i sumpen innan jag upptäcker och årgärdar detta.

Q: What should be used to fight the acidity of the sulfur?

R: Use calcium carbonate or aragonite

- 4 to 6-mm diameter

- no metal oxides, no phosphates, and no strontium (too bad). Crushed coral, maerl or oyster's shells might introduce phosphates.

- The water's transit time is very long inside the aragonite volume. If you have 5 liters completely immerged, the transit time will be longer than 60 minutes, enough to raise the pH and dissolve the aragonite.

Artikel om denna skapelse finns på :

http://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/Zmiro/DenitratationSoufre.html

Hoppas detta skingrar några av frågetecknen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Om jag fattat det hela rätt kommer genomströmningen av vatten vara så liten att pH:t på det genomströmmande vattnet kommer att sänkas i svavelbädden för att på så sätt kunna lösa ut kalciumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det borde kanske funka att lägga in en sån här i sumpen, om man kan styra inflödet så kanske man kan ta av flödet från sumpen så slipper man använda en matningspump (ytorna måste då ligga som på ritningen)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt, kunde inte gjort det bättre själv. Man behöver inte ha något filter över mittersta kammaren bara, dessa kulor flyter inte och i sista kammaren rinner det ut direkt från botten utan att ha ett rör för att hålla nivå.

Efter ett par månader med detta simpla filter kan jag bara säga att det funkar kanon. smiley1.gif

Om det blir några problem med att skummaren är fimpad återstår att se, skall börja att mata på fiskarna ordentligt nu och se hur saker och ting utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mycket koraller? Vore intressant att veta hur de reagerar på detta filter? Ställer mig dock lite frågande till användningen av svavelmedia för att kunna lösa kalk i någon större omfattning...men funkar det bra kanske man skulle testa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga då bara Magnus, när det rinner över "kanten" från kammare 2 bör ju vattnet inte sprida sig speciellt bra över kalken utan rinna utmed kammarväggen rakt ner i i sumpen.

Nu kör ju du utan detta men om man nu skulle vilja få ut Ca ur systemet tänkte jag på?!

Så egentligen borde kammare 3 kunna tas bort i det fallet man inte vill ha kalk?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är väl att det kommer ut surt vatten i karet då...meningen är ju att kalken skall neutralisera detta (samtidigt som det löser sig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs ingen kalk för svavelkulornas skull, mitt AC nitratfilter har i allafall ingen, gäller bara att inte "gasa" på med vattnet utan låta det droppa igenom filtret, annars blir det inte nitratfritt vatten ut ur det. Måste tillägga att svavelkulslösningen måste vara en av de bästa, otroligt effektiv, mitt har varit igång 4 veckor nu och det går inte att mätanitrat i karet längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattade jag det rätt att man måste byta ut detta material i kammare 1 & 2 efter några veckor, eller funkar det ändå.

Tar det slut materialet eller mättas det...

Skall man byta ut det ofta så é det ju ej så billigt i längden

och att man ej skulle använda annat kalkmaterial än kalkreaktor media?

"no metal oxides, no phosphates, and no strontium (too bad). Crushed coral, maerl or oyster's shells might introduce phosphates"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om Du menar svavelkulorna Christian, så ska dom hålla nästan i en evighet sägs det, när de blir smutsiga så skall man tvätta rent dem i vatten, sen ska det bara vara att köra igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Hmm, får inte riktigt ihop vissa saker på MARS-sidan, men det kan ju vara jag som är ute och cyklar, t ex att inte använda vissa typer av media, såsom korallgrus mm. Skulle väl gälla även vid användning av kalkreaktor i så fall. Och hur får dom ihop det här:

The second volume is filled with beads of sulfur. This quantity must be equal to 1% of water volume to filter (ex: 1 liter of sulfur for a 600 liter aquarium)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är dags att börja bygga ett filter nu & ha klart när nitraten blir för hög...Var hittar jag nitratremover & ska den bytas regelbundet eller? Borde man inte kunna konstruera ett filter med enbart "suphur balls" som AC:S filter verkar vara? Intressant med lite hemmabyggda projekt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Vänner!!

Zacke: Angående din fråga om att det rinner över från kammare 2, Jag har förbindelse med hjälp av 16mm rör innan toppen mellan kammrarna. se bild nedan.

Detta med att svavelkulorna skulle slitas, jag mailade en kumpan som haft detta i några år och han sade att det finns ingen mätbar "förslitning" på dessa kulor, han tog ut dem ca:vart annat år och tvättade dem i vanligt vatten, sedan hade han en inkörningsperiod igen på ca:3-6 veckor innan det funkade optimalt igen.

Jag har inte så fasligt mycket koraller i mitt kar ännu men hittills har jag inte märkt något på de 3månader jag haft detta system igång, då har jag inte heller någon skummare igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Hur mycket svavelkulor skall man ha? Det står ju lite olika, dels 1% av vattenvolymen, men sen står det ju även 1 liter svavelkulor till 600 liter, så vad gäller? Magnus: Hur mycket använder du till ditt kar och hur stort kar (total vattenvolym) har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varkar som ett projekt för mig varför har du vanliga rör va det för att du hadde dom skulle det gå lika bra med genomskinliga plexi rör eller rent av glas av den modellen som Zacke gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Magnus, skulle inte du kunna göra en pH-test på vattnet in och på det som lämnar mittentuben. Så vet vi om du verkligen får en pH-säkning. Jag tyckte att dom fick det att låta som att det är pga att vattnet tar så lång tid genom tuben som:::"enough to raise the pH and dissolve the aragonite."???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nicklas!

När jag beställde från tyskland så blev det fel och jag fick dubbel sats mao ca:2,6L så jag pytsade i alltihop. Angående min totala volym,,tja,,jag tror det ligger mellan 950-1000L.

Angående Ph värde, jag hade innan uppstart av filtret 8,6, ett dygn efter start var det oförändrat men efter 1,5 vecka var det nere i 8,2, sedan har det hållit sig där. Jag har inte mätt direkt efter filtret, skall göra detta när jag kommer hem. Efter vad jag förstått så skall det bara vara lite kritiskt vid de första veckorna efter uppstart, sedan skall allting stabiliseras vartefter bakterierna får fäste i filtret. just my 2 cent.

MVh Magnus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, Magnus angående första kammaren med "remover" kör du med detta eller funkar det ändå? Undrar också på tips om lämplig pump? Hur stryper du din 400 liters? Tror jag ska göra ett bygge, ingen som ligger på ett lager med "suphur balls"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...