Gå till innehåll

Nitratfilter


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tjenare!!

I dagsläget kör jag bara med "sulphur balls", har ej införskaffat fosfatremover ännu, inte heller har jag något i sista kammaren då mitt Ca värde är för högt i dagsläget, ca600. Har däremot haft kol i det sista ett tag och har redan märkt ett klarare vatten. Jag kör runt ca 240L/dygn i detta filter vilket gör att hela min volym går runt på ca:5 dagar.

Pumpen som jag använder var en liten skitpump på 400L/h, men det räcker mer än väl. Pumphöjden upp till filtret från sumpen är ca:650mm och det behövs ingen stor pump för att klara 10L/h. Som strypning har jag bara limmat fast en vanlig ventil i plast (se bild) Jag tror att den blivit över när jag odlade ciklider, fabrikat sicce, har en hel hop av sådan skit liggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den uträkningen kan jag på rak arm säga att den inte stämmer. Om du säger att en volym motsvarande hela karets volym går igenom filtret på 5 dagar så håller jag med. Men att du skulle kunna omsätta hela din volym genom filtret på 5 dagar stämmer inte. Det förutsätter ju att inget vatten går igenom filtret två gånger på dessa 5 dagarna och det är ju en omöjlighet.

En snabb överslagsräkning ger att det krävs 200 liter i timmen för att omsätta hela vattenvolymen på ett dygn (enligt tabell). Det borde ge att det krävs 200/5= ungefär 40 liter i timmen att omsätta hela volymen på 5 dagar.Det ger då att det tar dig 20 dagar att omsätta hela vattenvolymen med en hastighet av 10 liter i timmen (200/20=10).

Nu beror väl detta förmodligen på en felskrivning. Du skulle nog skrivit som i min andra mening i detta inlägget, eller?

Trots att detta inlägget är lite off topic efterssom det rekomenderas 10% av vattenvolymen per dag så kanske någon har lärt sig något nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Om jag kommer ihåg rätt från tiden vid skolbänken så sker en pH-sänkning dels på grund av svavelsubstratet i sig (svavel är ju känt för att vara pH-sänkande (försurning mm)) men även i samband med nedbrytningsprocessen sker en pH-sänkning (bakterierna utsöndrar syror (rättelse: CO2) vid nedbrytning av organiskt material). Detta skulle ju innebära att pH:t i filtret sjunker allt eftersom mer bakterier etablerar sig (tills ett jämviktsläge uppstår).

Om flödet är tillräckligt lågt kan det nog lokalt ske en ganska kraftig pH-sänkning. Om man då använder någon form av kalkmedia i direkt anslutning till detta kan man ju även erhålla den positiva bieffekten av att kalcium löser sig.

Om man däremot inte använder någon kalkmedia kommer det sura vattnet ut i akvariet där det antagligen inte för med sig något positivt (kommer troligen inte ske någon utfällning av kalcium heller på grund av att pH:t inte är tillräckligt lågt när det blandas upp med det övriga vattnet).

Så jag personligen skulle tro att användningen av någon form av kalkmedia efter nitrat-filtret (plus ev. fosfat-filter) är att föredra.

OBS! Detta är ju bara min personliga uppfattning så rätta mig gärna om jag har fel.

Och anledningen till att det kan uppstå problem vid uppstart är framför allt på grund av att mängden nitrat i det befintliga systemet kan vara relativt högt. (ju mer nitrat det finns i vattnet desto mer nitrit kommer att produceras innan tillräckligt med bakterier har etablerat sig. Ojdå, det blev långt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör att Pht sjunker i nerbrytningsprocessen är co2 från bakteriernas resoiration. Om man inte har kalkmedia så kan man ju ha kraftig cirkulation vid stället där vattnet kommer tillbaka från filtret eller så kan man kanske på något smidigt sätt leda in det i skummaren. I vilket fall så är ph sänkningar pga co2 inte vidare långlivade i ett saltvattensakvarium, det vädras snabbt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

ok, men hur verkar det med pH-sänkningen från svavelsubstratet, är det kanske försumbart i förhållande till pH-sänkningen orsakade av nedbrytningsprocessen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, svavelsubstratet i sig sänker också ph!! Om det inte är enbart co2 som sänker ph så måste kh bli uppätet ganska så snabbt. DVS om kh inte påverkas så är det förmodligen mest co2 sänkning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey bra svar från er...

Om man nu skulle få en PH sänkning från kammare 2 och en låg från kammare 3 så kanske man kunde komplettera med en kammare 4 i denna sätter man en Syresten som på så sätt vädrar ut vattnet till högre igen.

Låter ju bra att man bara behöver tvätta de gula kulorna ifall de blir smutsiga. Kammare 1 skulle ju innehålla Phosfat remover, det är la denna som man då skulle behöva byta ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var det som Nicklas skrev som jag var ute efter lite ang. pH-sänkningen, därför ska det bli intressant att se dina mätningar på olika ställen mellan tuberna. Om Ph´t e tillräckligt lågt efter tub 2 och man har en tub till med kalciumgranulat så blir det ju nästan en kombinerad Nitratfilter-Kalkreaktor och det går ju att spinna vidare och i så fall utveckla detta ytterligare.

Stänger man sedan tuberna så att det blir ett slutet system så kan ju inte det CO2 som bildats vädras ur förrän efter tub 3 och med en fjärde öppen som syresätter o vädrar ur så har man ju en enkel kalkreaktor. Varför använda gas om Ph-sänkningen e tillräcklig i ditt system, men då behöver man ju ner en bra bit till under 8,2.Därför ska det bli intressant vad du har efter tub 2 och hur mycket som vädras ut på vägen i ditt öppna system........eller e jag alldeles ute o cyklar???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu roat mig med att mäta PH i returvattnet från mitt ADN75 (nitritfilter Aqua Care m. svavel) det är så lågt att det inte gick att mäta med mitt test, säkert så lågt som kanske 5. Dock har jag inte märkt någon PH sänkning i karet, beror väl förmodligen på att jag kör både med kalkvatten o kalkreaktor. Om man bara kör med ett sånt här filter kanske det kommer att märkas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Så lågt? Då skall ju kalciumet lösa sig utan problem. Problemet ligger väl snarare i att det kanske är svårt att få rätt mängd att lösa sig (vilket det i o f s är även med kalkreaktor i många fall). Undrar vad haken är med det här systemet, låter nästan för bra för att vara sant? Tack för dina mätningar Niclas..

Det här systemet tillsamman med t ex ett efterföljande caulerpa/mangrove-filter som tar upp ev. CO2 låter ju mycket intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade också på det Johannes, att om man kunde sluta systemet för att förhindra att CO2:n vädras ut så skulle kalkutfällningen bli ännu effektivare, men eftersom det produceras nitrogena (kväve) gaser så bör inte systemet slutas. En lösning kanske vore att på något sätt låta kalket ta vid efter svavelsubstratet nertill istället för upptil som det nu är i MARS-systemet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen vänner!!

Jag har mätt på alla möjliga ställen i karet nu och tror snart att jag är mogen att läggas in,,!!

I det stora karet har jag Ph 8,2

I sumpen är det Ph 8,2

I första kammare Ph 8,6 ??

I toppen på andra kammare Ph 5,8.

Ut från filtret Ph 6,0

Men sist men inte minst,,direkt taget vatten från tillströmmningen uppe i stora karet,,,,Ph 8,4.

Nu skulle man varit kemist, för detta går över mitt förstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett trevligt filter. Kan ju vara ett billigt alternativ till kalkreaktor. Nitratproblem är enligt min erfarenhetovanliga i revakvarium. Strunt samma, en mycket interssant metod ändå...

Några frågor till Corvetten. Hur har du mätt pH? Har du elektrisk mätare? Jag tycker liksom du att värdena verkar lite skumma i vissa fall. Men jag utgår från att de är rätt.

Kan du mäta upp följande (vore intressant för lite beräkningar av effektivitet gentemot kalkreaktor):

1. KH in resp. ut från reaktorn?

2.Genomströmningen? ml/min t.ex.

3. NO3 in resp ut från reaktorn?

Har själv räknat en del på olika kalkreaktorers effektivitet, och skulle tycka det vore interssant med dessa mätvärden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Corvette, men från 5,8 till 8,4 på vägen från filtrets tub-2 till akvariet och du har inget i sista tuben? Nu hänger jag inte med längre smiley29.gif Detta måste man ju bara exprimentera lite med. Kom igen nu våra kemister...förklara...förklara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat lite på beräkningar på denna metod, och man kan då seatt "kalciumdelen" ger ett mycket begränsat tillskott av kalcium (den skall nog snarare sessom ett sätt att höja pH på utvattnet), vilket självklart är synd!

Vad gäller "nitratdelen" så finns det i min mening mycket bättre och enklare sätt att lösa det problemet (algfilter, sand, LS).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Klas: Var hittade du dessa beräkningar? Hur mycket kalcium som löser sig borde väl till stor del bero på hur stor genomströmningen är? Om pH:t är så pass lågt borde ju kalcium fällas ut utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Mig veterligen har jag inte märkt eller mätt ngn förändring av Ca pga detta filter.

Till er andra som frågade om Ph värden, Jag har mätt konstant och får olika värden hela tiden, ska fan till och lita på dessa tester. Återkommer då jag lånat en mer teknisk Ph mätare.

Angående att det finns bättre filter är säkert möjligt, jag har aldrig påstått att detta är "the one and only", det handlar helt enkelt om ett kul experiment samt att ibland är det plånboken som bestämmer. Å andra sidan säljs ju något liknande och kostar avsevärt mycket mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för länken Klas.

Magnus: Använde du nitratfiltret innan din kalkmixer fick frispel och testade du då någon gång kalcium-halten? Lite svårt att se någon skillnad nu när ditt kalciumvärde ligger så högt antar jag.

Vad använder du förresten för tester (märke)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du menar svavelkulorna så har de tydligen en mycket lång livstid, när de så småningom blir smutsiga så är det bara att tvätta av dom, sen kör man igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...