Gå till innehåll

remne's första salt 360liters


remne

Rekommenderade inlägg

Tjena.

Är ny här, och inom hela salthobbyn. Har hållt på med en del sötvatten, mestadels växtakvarier. Men nu

har jag gett mig på saltvatten och ska se hur det går!

Började bygget lite idag, här är några bilder:

Bild011.jpg

Bild012.jpg

Bild013.jpg

Bild014.jpg

Obs. mittbalkarna är ej fastsatta, kommer göra det vid senare tillfället när jag fått hem sumpen

och akvariet :nöjd:

Ni får mer än gärna kommentera..både bra och dåligt (helst mest dåliga om det finns sådana! haha)

All kritik är bra kritik.

Lite tekniska prylar som dels är beställda och kommer beställas är:

  • Skummare Grotech HEA 150.

  • Lifeguard,Deltec eller Debary UV..har inte bestämt mig än. Svårt val!

  • 2st Tunze streamers.

  • 1st Eheim 1260 för sump-retur.

  • Aquacare Osmos 150l/dygn.

Äger redan 2st MH armaturer med 2st 13k lampor så ljus behöver jag inte just nu tror jag. Enda som jag ska handlas in är en eller två helblå rör.

Levande sten och rördragning får bli en senare fråga ;)

Ytavrinning med durso standpipe skall göras. Annars har jag inte planerat mer rördragning så noga än...

Kommer väl förmodlingen inhandla en kalkreaktor sen nångång.. Har ju en HEL del CO2 utrustning som samlar damm

nu som jag använt till sötvattens akvarierna förrut..

oh just det, burkarnas storlekar är 100x60x60 (360liter yttermått) och en sump på ~100liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Medans jag väntar på att få hem akvariet och sumpen bl.a så gjorde jag en liten 3d modell av burken :skrattar:

Akvariet med ytavrinningen och skummaren (Grotech HEA150) är faktiskt skalenliga i storlek, förrutom rörena

som jag inte vet storleken på ;)

akvariumRend_04-17.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bli kul att följa kul med lite skapade bilder också så vad ens tanke kan bli bra innan man sätter igång det hela.

Om skummaren var skalenlig hur är det då med Hepatusen ;)

haha. Nej den är inte riktigt skalenlig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag har en liten fråga som jag hoppas någon kan svara på.

Min tanke är att mata skummaren direkt ifrån ytavrinningen, men jag ska köra med

en stream med vågsimulation... Så jag antar att flödet ner till skummaren inte kommer att vara konstant utan "guppa" med vågorna.

Borde jag mata skummaren med en pump i sumpen istället? ..för att få jämt flöde, eller har det ingen betydelse?

Fick tipset om att köra med en pump istället, men tänkte höra med er andra vad ni anser om det innan jag bestämmer mig. :)

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du inte fått igång burken än?

i så fall måste du vara min akvarietvilling... samma storlek på burk och sump och skyndar lika långsamt :skrattar:

haha. Yesbox, skyndar mycket långsamt här :D Men hoppas att jag lyckats få igång den, mer eller mindre, om ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du verkligen streamen ger vågsimulation i bemärkelsen ökad och minskad vattennivå på samma sätt som en wavebox ger? Tror mer det blir i formen av ett vågliknande pulserande flöde.

Hm, varför skulle den inte göra det? en wavebox består väl bara av en streamer? :) samt en plastlåda runtom den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men plastlådan gör mycket... väldigt mycket om jag förstått det rätt. Det lär vara svårt att få riktiga vågor med bara pumpar. Varför tror du annars man har lådan? ;)

har faktiskt funderat lite på dess syfte :P.. Känns ändå inte som att den skulle påverka så mycket.. aja får la testa mig fram :D

Men vet ju fortfarande inte om jag ska mata skummaren ifrån ytavrinningen eller inte. Det vore ju skönt att göra, så man slipper den där extra pumpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej andreas... tänkte bara fråga dig om du beställde ditt kar färdigt med ytavrinningsboxen eller om du har limmat dit den själv?

Hej!

Jag beställde den ihop med ytavrinningslådan! Man fick säga måtten på allt, så fixade dom det. Perfekt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tor att du aldrig blir klar med det där bygget, det är lika bra att du säljer det!

Till mig ;) .

Nej allvarligt så blir jag väldigt avundsjuk på ditt akvarium. vill oxo ha ett med liknande mått. Vad för planer för akvariet har du? vilka koraller? vilka fiskar?

Ska bli kul att följa det här bygget.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...