Gå till innehåll

Streamer effekt??


Henrik dahlström

Rekommenderade inlägg

19 timmar sedan, Henrik dahlström skrev:

Hej undrar lite om nödvändig streamer effekt för just nu har jag uppdaterat streamerna efter råd 

Låg på 15 gånger akvariets volym i timmen nu ligger jag på 52 gånger i timmen och det är lite tråkigt för det blåser upp endel sand på stenen och blir en kal del i fronten i sanden 

Ibland kan det vara svårt att få allting att gå ihop i ett "mixed reef" akvarium. 

 

Stirra dig inte helt blind på att multiplicera flödet, det viktigaste är att ha bra flöde på rätt ställen. T.ex tillräckligt starkt där du har stora sps-kolonier så att dessa hela tiden penetreras med nytt näringsrikt vatten och blir av med restprodukter. 

 

Ibland behöver man välja väg. Jag har fått överge en del LPS då jag siktar på ett sps-tätt kar där flödet behöver vara högt rakt igenom stora delar av karet. 

 

Likväl har jag fått ta ut sanden. Dels för att jag hela tiden fick "blind spots" där oavsett hur mycket jag fläska de på så nådde flödet inte alla hörn (pga min rev-arkitektur), och där kom det hela tiden fulalger. Jag fick också var och varannan dag kratta tillvaka sanden på sina ställen.

Så antingen justera flödets riktning, alternativt acceptera att sanden inte kommer ligga där du vill (iaf om du har finkornig sand) alternativt ta ur sanden helt (det är dock ett projekt och en risk i sig, hehe) 

 

Det är väl mina råd till dig. Om du i nuläget inte har stora kolonier behöver du bara se till att de sps du har får ett någorlunda flöde 👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...