Gå till innehåll

Sebastians 300L


Sebastian87

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada!

Låt mig presentera mig lite kort, har precis startat upp ett nytt saltkar på 300L (412 L inkl sump). Har haft salt (Fokus fisk) för ca 13-15 år sedan men mycket verkar har hänt sen dess. Kanske inte så mycket fundamentalt men oj vad det verkar hänt saker på teknikfronten. Då jag flyttade upp till Norrland för många år sedan så la jag salt hobbyn på hyllan då utbudet inte var något att skryta över här uppe och inte något vidare utbud vad gäller att kunna beställa hit heller (Detta har blivit något bättreo). Så jag valde att hålla mig till 2 stycken växt akvarium med co2 dosering i väntan på att komma tillbaka till salt. Nu tror jag tiden är slagen för att göra ett fint saltkar i vardagsrummet. Fokus ska bli ett mixat kar med lättare inriktning(Till en början)(Tänkte att det blir lättast så för att kunna få med min bättre hälft i projektet).

 

Man får väl passa på att tacka alla på detta forum för så mycket trevlig läsning och inspiration över åren! Så nu står man väl mer eller mindre i skuld att även jag dela med mig lite av min resa :)

 

Karet jag använder är gjort av glasmästare (inkl sump), och bänken har jag gett mig på att bygga själv då jag märkte att utbudet av färdiga bänkar till borrade kar var i princip obefintligt. Input, bra som dålig mottages gärna då detta är mitt första riktiga hemmabygge så jag ser detta som en läroresa och förväntar mig inte att det blir 100% perfektion från start. :)

 

Utrustning som jag tänkt börja med är följande (Är en mix av gammalt och nytt):

Pumpar

Tunze 6025

Tunze 6055

Vortech Mp40

Tunze 1073.050 (Retur)

 

Skummare

Grotech HEA 150s med en Eheim 1250 pump

 

Belysning

Maxspect r420r 160w (har två men började skruva upp endast en av dom)

 

Värmare

Aqua medic titanium värmare 100w x2

Aqua medic Twin controller

 

Reaktorer

Aquaforest AF 90

Aquaforest 

 

Båda reaktorerna ska drivas av varsin liten Eheim 300 compact pump

 

Övrigt

Deltech UV-C 20w (Ska försöka klura ut vad som är lämplig pump till denna UVC)

ATO Tunze 3155

Tunze controller 7096

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka till saltvärlden då :)

 

Norrland är ju lite off just för beställningar, men det finns flera som visat att det är möjligt, inte minst Angelica från Pite som har ett akvarium som följs av tiotusentals användare på instagram :)  ett magiskt kar. 

 

Vad gäller utrustning så har du ju ditt på det torra verkar det som. Tänkte bara fråga kring mekanisk filtrering, har du några filtersockor, rullfilter eller dylikt? av egen erfarenhet så kan det vara bra att införa, då dessa (om de sköts på rätt sätt) tar bort ganska mkt skit innan de börjar läcka ut näringsvärden i karet :) 

 

Lycka till och tack för att du delar med dig av din uppstart! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder från bygget från ställning till mer eller mindre färdig produkt. Som ni märker på en av bilderna så står ytterligare en ställning i bakgrunden, JAJA, nu har jag lärt mig att mäta allting 2 gånger. Jag fick med andra ord bygga en ny bänk då jag märkte att den första blev 2 cm för låg... Man lär så länge man lever :)

 

Som några säkert kommer märka eller påpeka är att bänken är som jag tror ordentligt överdimensionerad. Jag är ingen byggare och är som sagt första bygget så gick lite på "Better safe then sorry" när jag byggde den. Då karet ska stå i vardagsrummet så är mitt mål att försöka få det så tyst som möjligt. Har därför ljudisolerat bänken så gott jag kunnat. Har även valt att installera två fläktar med styrning på höger sida av bänken då temperaturen säkerligen annars kommer bli hög inuti bänken. (Detta tog emot lite då det såklart då läcker ut ljud genom fläktarna). (Fläktarna och styrning är en infinity produkt och används primärt till HiFi skåp om jag förstått det rätt, får se hur dom fungerar över tid i förhållande till fukten som uppstår)

 

Framsidan sitter med hjälp av fyra magneter så att det är lätt att ta bort/sätta ditt luckan fram, sitter även en list runt öppningen till innerskåpet som då trycks ihop något av när magneterna fäster för att ljud inte ska kunna komma ut den vägen.

 

Rördragningen är gjord med 32mm PVC, jag köpte en kulventil av modell 40mm men övergav det under byggets gång för att beställa en membranventil. (Tack till er som skrivit om detta här på forumet). Och det är väldigt enkelt att styra nivån med hjälp av nya membranventilen måste jag säga! :) Lampan som lyser upp sumpen är en fluval nano led som jag hade över från ett av mina sötkar.

 

Vad gäller styrning av samtliga produkter så använder jag iiglo smart grenuttag där man kan styra dessa grendosor över wifi (Mycket trevliga! Använder dom till mycket i hemmet.) Så för dom produkter som inte har egen styrning så har jag åtminstone möjligt att stänga av/på samtlig utrustning om så behövs.

Bild 5.jpg

Bild 6.jpg

Bild 7.jpg

Bild 8.jpg

Bild1.jpg

Bild2.jpg

Bild3.jpg

Bild4.jpg

bild 9.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Kim! Tack för att du påpekade filterbiten! Jag hade tänkt använda strumpor MEN jag tittade mig i spegeln och ställde frågan,"Kommer jag göra rent dessa på löpande band över lång tid", svaret blev NEJ och jag beställde då en Clarisea gen 3 SK3000 (Rullfilter) härom kvällen. Så den väntar jag på att få hem :)

 

Ska även till en ATO behållare bakom karet. Har tittat på pacific sun 40L (Svindyr!!), men inte hittat någon alternativ som passar in bakom karet. Så den smällen får man väl ta.

 

Såg nu att bilderna kanske kom i lite fel ordning... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...