Gå till innehåll

semester utfodring, avdunstning mm


ChokDee

Rekommenderade inlägg

Hej,

Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel

Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då?

Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt djur, men hur är det med avdunstningen, hur farligt är det med variationer i salthalten. Måste man i princip fylla på vatten varje dag?

Skötsel av skummare?

Storleken på ev. akvarie kommer att bli ca 300l

Som sagt, det är en del att fundera över innan man eventuellt drar igång.

mvh,

SvenOlof

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är nog att ersätta avdunstat vatten med nytt för att salthalten inte skall skena. Men det är också det enklaste att lösa. Köp en nivåregulator och ställ en dunk vatten bredvid som pumpas över med hjälp av nivåregleringen.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog i a f planera för att titta till karet lite noggrannare en gång i veckan.

Med dagens IT så kan väl en Webbkamera vara ett bra hjälpmedel. Är du borta i kanske två veckor så går det ju att hålla lite koll på distans. Ser allt okulärt bra ut så är det ju ingen panik... börjar det se lite knas ut så kanske du kan ha någon att titta till det akut.

Matning, vattenpåfyllning, dosering, larm till mobil etc går att göra automatiskt... är enbart en kostnadsfråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt rätt, allt är en kostnadsfråga tyvärr.

Jag är hemma för det mesta så den dagliga skötseln kommer inte att bli något problem och drar man iväg på längre turer så får man fixa någon som ser till det. Men hur ofta det är frågan?

Sen jag skrev det första inlägget har jag börjat fundera lite mer på problemet och förstår att de frågorna jag ställde går inte att svara generellt på. Det finns alltför många parametrar att ta hänsyn till. Så det är väl bara att läsa vidare och börja handla prylar och börja köra igång efterhand som allting klarnar.

mvh,

Sven Olof

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...