Linnzan Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 När man sitter hemma och håller på med vattentester så är det ofta svårt att veta om värden egentligen är bra.Det är ju inte alltid det står i instruktionerna vilka värden som är bra och vilka som inte är det.Jag kör med Saliferts tester och tycker det hade varit bra om någon kunde ge mig normalvärdena på t.ex.PhNitrat NitritAmmonium Calcium Fosfat Silikat KH/Alk Tack på förhand!Linn Citera
GustavF Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 Det står väl på instruktionslapparna vad salifert tycker är normalt? Eller iaf värden som man kan sträva efter.Själv skulle jag säga ungefär:Ph: 8.0-8.4Nitrat: 0-5Nitrit: 0Ammonium: 0Calcium: 380-450Fosfat: 0Silikat: 0KH/Alk: 7-12 Citera
Linnzan Postat 23 april 2006 Författare Postat 23 april 2006 Kan vara att det är jag som läser dåligt, blir kortslutning i hjärnan ibland när man ska översätta från engelska till svenska Tack iallfall, nu har jag det en gång för alla! Citera
Connaissancen Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 Ett fosfatvärde på 0,03 är inte hela världen, men 0,25 ska du inte acceptera...Om du mäter magnesium ska det vara nånstans 1200-1350. Citera
Linnzan Postat 23 april 2006 Författare Postat 23 april 2006 Jag har hört att de "rätta" värdena kan vara olika beronde på om man har ett saltakvarium med bara fisk, bara koraller eller båda. Stämmer det eller är det alltid samma värden som är "rätt" oberoende akvarieinnehåll. Citera
tropfrog Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 Fiskarna bryr sig inte om calsium och magnesium, så det behöver du inte mäta då. Sen tål de ju lite högre värden vad gäller nitrat och fosfat.MVHMagnus Citera
GustavF Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 Magnus har helt rätt, men samtidigt kan högre halter än ovan av nitrat och fosfat ge oönskade (fula) alger. Samma sak gäller även Silikat. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.