Gå till innehåll

Extern display till IKS


isak

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nyligen köpt (och fått hem) en beg IKS från tyskland med den externa displayen (4 raders). Behöver man göra något särskilt för att få fart på den? Jag har satt i en sladd från 'sockerbit' till PC-uttaget på IKSen. När jag sedan sätter i strömsladden på displayen blinkar den mycket kort till en text i stil med

IKS extern display II

Displaytest OK

Ver. 1.1 e

men sedan händer det inget mer. IKSen själv har en Ph-probe så den står och tickar mellan tid och Ph.

IKSen har v 2.21 (tysk). Behöver man slå på visning på displayen eller? Hjälp!!

/Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan min satte igång med en gång när jag kopplade in den på PC uttaget på IKS:en

Gör samma visa som du skrev

IKS extern display II

Displaytest OK

Ver. 1.1 e

och sedan är den igång

Några gånger varje dag ser jag att den kopplar ner å sedan är den igång igen med alla värden

Har för mig att man skall hålla inne knapp F1 se i manualen kaptilel 5.2 sidan 12 då man sätter igång IKS;en med displayen inkopplad först så letar den upp displayen

Kolla på manualen kapitel 4.7 sidan 11/12

http://www.iks-aqua.com/download/1000_Manual_GB.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, helt dött. Sätter jag en voltmeter i sladdänden så finns det en varierande spänning där vilket jag tolkar som att det kommer info i sladden. Har inte tillgång till ocilloskåp el.dyl.

Finns det någon i Stockholmsområdet som har en IKS (kanske till och med med extern display) som skulle kunna hjälpa att testa om mina saker funkar där. Denna någon kanske tom. har en PC-kabel så man kan uppgradera min FW till Engelska. Hör av er isåfall.

Mvh Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, helt dött. Sätter jag en voltmeter i sladdänden så finns det en varierande spänning där vilket jag tolkar som att det kommer info i sladden. Har inte tillgång till ocilloskåp el.dyl.

Finns det någon i Stockholmsområdet som har en IKS (kanske till och med med extern display) som skulle kunna hjälpa att testa om mina saker funkar där. Denna någon kanske tom. har en PC-kabel så man kan uppgradera min FW till Engelska. Hör av er isåfall.

Mvh Rolf

Kolla med Erik D vet han har nästan hela kitten från IKS

Låter verkligen underliggt med att den startar upp korrekt men ändå ej blir det nån signal från IKS:en

Hoppas nån kan hjälpa dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fixat min externa display. Jag mailade till IKS i tyskland som bad om en bild på display och kabel och sedan sa att jag behövde en ny kabel. Kabeln kom idag och då fungerade det, i ca 20 minuter. Då var det heldött. Inte en blink ens.

Så småningom började jag misstänka displayens kraftaggregat och letade fram en gammal Classe-eliminator ur lådan och se då hoppade allt igång klockrent.

Den gamla kabel funkade också hur bra som helst men i den nya finns det trådar för att strömförsörja displayen via datakabeln. Tyvärr var Aquastaren en gammal variant som inte lämnade spänning på Pc-uttaget. Det tog en timme till att bygla den enligt instruktioner på matuta.com.

Men nu går den så fint med bara datakabeln istoppad.

Nu måste jag bara skaffa en PC-kabel så jag kan få in engelska i burken, tyska blir lite jobbigt i längden.

/R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis skönt att du fick hjälp från IKS de brukar ej vara snabba med svar eller uppdateringar på sida saker. De verkar mer sattsa på damm och pool IKS kitt

Såg du på Matuta att det finns en dubbelkabel för både display och Dator då de båda använder samma uttag/ingång (PC)

y-kablel.jpg

Original iks Kabel

Für den Nachbau werden folgende Teile benötigt.

1x Mini-Din 6-polig Stecker (Male)

2x Mini-Din 6-polig Kupplung (Fermale)

Steuerkabel mind. 3adrig, 0,25 mm²

Lötstation o.ä. Temp. max. 250°C

Herstellung der 1:1 Verdrahtung nach folgenden Schaltbild. Bitte beachten die Anschlüsse auf dem Schaltbild werden von der Lötseite aus betrachtet.

y-kabel2.jpg

Die Pin-Nummern sind auf den Stiftleistensockel aufgedruckt. Auch hier beachten Sie die Belegungen. Diese sind bei der Kupplung spiegelverkehrt.

Für den Austausch der Daten zwischen Aquastar und PC werden eigentlich nur Pin 1, 4 und 6 der jeweilgen Stecker und Buchsen benötigt. Das externe Display von iks holt sich seine Versorgungsspannung aber aus dem aquastar. Damit dieses Display auch mit dem Y-Kabel funktioniert, sind die restlichen Pins 2, 3 und 5 ebenfalls zu verbinden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...