Gå till innehåll

Billiga titan-rör !


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag ska bygga en värmeväxlare för min nya kylanläggning,

som ska drivas med vanligt kranvatten och

en värmeväxlare i form av ett titanrör som jag bara lägger i sumpen.

Därför undrar jag var kan man köpa ett titan-rör som är

1 meter långt, ~1 mm godstjocklek och Ø 10 mm billigt i Stockholm ?

Är det någon som vet vad det ungefär kostar ? 10, 50, 100 , 500 sek ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök Alard (kanse 2 L) i Östersund men det var länge sedan jag köpte mina 10 m där. Jag fick deras namn via Alfa Laval i Lund. 1 m räcker inte lång du måste göra en rulle. Dessutom måste du hitta en firma som kan pressa anslutningarna till kopparrören till kompressorn. Du måste även köpa kompressor (jag har elektolux finns färdiga kitt med fläkt) och ha en frirma med certifikat för att fylla.(de brukar även installera förgasningsventil). Räkna med 20 000 kr eller mer. Om du inte har ett stort kar som jag (3000l ) så blir det nästan alltid billigare att köpa färdigt där alla termostater m.m. ingår. Naturligtvis är det ett stort plus om du kan återvinna värmem i huset som jag gör. Det spar mkt pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i hyreslägenhet och då är kommunala kallvattnet gratis !

Jag tar bara kommunala kallvattnet och spolar det genom värmeväxlaren och sedan ut i avloppet.

Jag behöver bara kyla när det är 28-30 grader varmt ute och

det är det ju bara max någon dag i Sverige

Försök Alard (kanse 2 L) i Östersund men det var länge sedan jag köpte mina 10 m där. Jag fick deras namn via Alfa Laval i Lund. 1 m räcker inte lång du måste göra en rulle. Dessutom måste du hitta en firma som kan pressa anslutningarna till kopparrören till kompressorn. Du måste även köpa kompressor (jag har elektolux finns färdiga kitt med fläkt) och ha en frirma med certifikat för att fylla.(de brukar även installera förgasningsventil). Räkna med 20 000 kr eller mer. Om du inte har ett stort kar som jag (3000l ) så blir det nästan alltid billigare att köpa färdigt där alla termostater m.m. ingår. Naturligtvis är det ett stort plus om du kan återvinna värmem i huset som jag gör. Det spar mkt pengar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det kommunala vattnet är gratis är väll lite fel att säga. Om du tänkter köra detta året runt så kommer din hyra att gå uppistället. Även många gånger har hyresvärden koll på hur mycket vatten som huset eller trappuppgången förbrukar. Det syns direkt om det blir en stor åtgång av vatten.

Finns det inte andra metoder som funkar bättre, fläcktar på kylelement?

/Torbjörn

Jag bor i hyreslägenhet och då är kommunala kallvattnet gratis !

Jag tar bara kommunala kallvattnet och spolar det genom värmeväxlaren och sedan ut i avloppet.

Jag behöver bara kyla när det är 28-30 grader varmt ute och

det är det ju bara max någon dag i Sverige

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska bygga en värmeväxlare för min nya kylanläggning,

som ska drivas med vanligt kranvatten och

en värmeväxlare i form av ett titanrör som jag bara lägger i sumpen.

Därför undrar jag var kan man köpa ett titan-rör som är

1 meter långt, ~1 mm godstjocklek och Ø 10 mm billigt i Stockholm ?

Är det någon som vet vad det ungefär kostar ? 10, 50, 100 , 500 sek ?

Kolla med hobby affärer som säljer Modellflyg där använder man sånt till landningställ,avgasrör,bensinrör osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kanske

http://www.edstraco.se/ror.htm ligger i Tumba

EDSTRACO är ett familjeföretag som inriktat sig på speciella metaller och legeringar. Vi säljer halvfabrikat, rör, fästelement samt kundanpassat material i

bl a titan, tantal, volfram, niob, koppar- och nickellegeringar. Vi marknadsför även utrustning för galvanisk ytbehandling som titanhängare, anodkorgar, badvärmare och rörslingor.

Eftersom vi är ett litet företag är vi mycket flexibla och kan ofta ställa upp på snabba leveranser och erbjuda kundanpassade lösningar. Kontakta oss gärna och pröva vår kompetens!

dimensionslista titanrör

http://www.titan-concept.com/ Tyskland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i hyreslägenhet och då är kommunala kallvattnet gratis !

Jag tar bara kommunala kallvattnet och spolar det genom värmeväxlaren och sedan ut i avloppet.

Tänk på att inte göra det för ofta. Det var en i sverige som lät sin sköldpadda simma i konstant rinnande vatten och det blev dyrt. Jag hittade inte någon länk på någon tidning men på en annan sida hittade jag lite information om vad som hade hänt den gången.

:EXPRESSEN (Stockholm, Sweden) 03 October 02 Ruinerad på lyx till sköldpadda (Katrin Krantz)

:Det är skillnad på husdjur och husdjur.

:En sköldpaddsägare lät varmvattnet rinna för att älsklingen skulle ha det skönt i badkaret.

:Nu har notan kommit: 140 000 kronor.

:Ägaren till ett hyreshus i Helsingborg upptäckte att förbrukningen av vatten och fjärrvärme plötsligt skjutit i höjden.

:Han hörde av sig till Öresundskraft, som sa att den mest troliga anledningen var en vattenläcka.

:Någpn läcka hittades dock inte.

:På inrådan av Öresundskraft bestämde sig fastighetsägaren för att byta duschmunstycken i lägenheterna.

:Strid ström i badkaret

:I lägenhet efter lägenhet installerades nya, energisparande duschmunstycken.

:Så blev det dags för den näst sista hyresgästen i huset att få duschen utbytt.

:Det var då han upptäcktes.

:Den lille lyxliraren simmade omkring i en ström av 36-gradigt vatten i badkaret. Ägaren hade haft varmvattnet rinnande i ett och ett halvt år.

:Energirådgivare har räknat ut att baden gjorde slut på 5 000 kubikmeter vatten och 160 000 kilowattimmar fjärrvärme. Kostnaden? 140 000 kronor.

:Hyresgästen och värden har nu gjort upp en avbetalningsplan, och sköldpaddan bor kvar med sin husse i huset.

:– Många som bor i hyresrätter förstår inte vem som betalar för värme och vatten, men till syvende och sist så är det hyresgästerna själva, säger Marcus Remmerfor, energirådgivare åt Öresundskraft, till Helsingborgs Dagblad.

:Fakta / rödörad vattensköldpadda

:Är ett rovdjur.

:Kan bli 25 till 30 år.

:Blir ca 30 cm.

:Lever naturligt i grupper från södra USA till norra Sydamerika.

:Är den vanligaste sköldpaddan i svenska hem.

:Har på senare tid blivit de ”nya sommarkatterna”, som lämnas vind för våg när ägarna tröttnar på de fullvuxna djuren.

:Jordbruksverket har regler för vilket utrymme och hur mycket vatten sköldpaddor ska ha.

: http://www.expressen.se/article.asp?id=124520

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...