Gå till innehåll

Kjesare


Doris

Rekommenderade inlägg

Har tänkt mycket på o skaffa kjesare till mitt kar, Men hur är dom med koraller ?,Har läst om dom att man ska vara försiktig när man har koraller ,Har tittat på Queen Angelfish (Holocanthus ciliaris) och Euxiphipops xanthometopon

vad tror ni om de?

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vilka sorters koraller du vill ha i ditt akvarium, det avgör vilka kejsare du kan ha.

Vissa äter det mest, andra rör inte nått. De två du nämner är väll lite mitt emellan!

Jag har själv E. xanthometopon. Den äter på mina SPS när den kommer åt eller känner sig lite sugen.

Flera sorters LPS ligger nog rejält i farozonen för de flesta stora kejsare.

Läs på på de stora forumena, där finns flera trådar om kejsare och koraller!

Själv har jag följande stora kejsare. De flesta av den knaprar på korallerna men gör ingen större skada.

P. imperator

P. asfur

E. xanthometopon

Apo. trimaculatus

Hol. tricolor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart du lite skrajsen för att de skulle snaska i sig korallerna!

Så farligt är det nog inte med Diademkejsare. Vad har du huvudsakligen för koraller i karet.

Alla SPS, capnella, lobophyton, Ricordea, Xenia och Euphyllia klarar sig bra hos mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat där men inte på nya inlägget med alla bilderna, det ser trevligt ut! Ser ut att vara fullt med koraller också! Det kommer att bli fint när det växer till sig.

Du har ju ett helt nytt kar så vänta ett tag med kejsare. Låt karet gossa till sig lite så korallerna hinner ta fart och börja växa. Då är de inte lika känsliga för att nån tuggar lite på en gren. Sen så tror jag kejsarna skulle må bättre av att komma till ett kar som har landat lite, tex fått en bra population av småkryp och lite annan smått och gott som de kan gå och plocka i på dagarna det behöver dom!

Men du får räkna med att nån korall kan smaka extra gott. Vill du kombinera stora kejsare med koraller måste du ta risken att nått du tycker om kan bli ett kosttillskott för firren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man får bestämma sig för om man eventuellt har råd att förlora någon korall när man plockar in en kejsare i karet.

Jag hade under lång tid ett asfur par i min tank som inte rörde något, medan andra ex kan ta för sig rejält.

Men va f-n är några futtiga koraller mot en xantometaphon i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...