Gå till innehåll

Planering av saltvattens ombyggnad


Jurgeyy

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska  bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite

Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan?

sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst?

 

jag kommer säker med fler funderingar med tiden

 

/Jurg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade borrat i rygg och gjort en liten balkong för att behålla mest möjlig volym i akvariet, nackdelen är att vid ett eventuellt läckage i genomförningarna så syns det inte så väl. 
om jag planerade en sump så skulle jag ha refugium efter skummaren då mer kryp når tanken. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-17 at 17:06, Jurgeyy skrev:

Hej

 

Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska  bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite

Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan?

sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst?

 

jag kommer säker med fler funderingar med tiden

 

/Jurg

 

Håller med johannes vad gäller överrinningen, det går att fixa lösningar med "balkong" utvärtes också (kombinerat med en "kam-box" på insidan). Då borrar du några hål i ryggen och limmar balkongen utanpå dessa, vari dina överrinningsrör sitter. Det finns färdiga sådana komponenter, lite överpris kan tyckas särskilt då det kanske inte finns ett stort utbud här i Sverige, men de är rätt snygga. Finns i olika storlekar också. Det "enda" du behöver göra är att borra.

  

Du kan ju även köra överrinning som en låda inuti karet och borra i botten, typ som Red Sea, antingen i kortsida, långsida, eller något av de bakre hörnen (beroende på vilken sida som inte är mot dig). Nackdelen oavsett placering är att den tar upp plats, sätter du den i bak i mitten, som mitt red sea har, så stör den dessutom vattenflödet. Något irriterande kan jag erkänna. 

 

 

Vad häller refugium så får du samma effekt oavsett om du sätter den före eller efter skummaren. Du kommer garanterat få lika mkt microfauna upp till displayen oavsett placering. Många argumenterar för att skummaren ska vara efter refugium för att inte sno all näring från makroalgerna i refugiumet. Visa mig den skummare som suger ur all näring ur vattnet som passerar dess kammare och jag kommer lägga en beställning direkt. 

Jag har haft skummare både före och efter refugium (sistnämnda är min nuvarande lösning), jag kommer definitivt ändra tillbaka till skummare för refugium när jag byter akvarium eller sump, detta för att undvika att chaeto fastnar i skummarpumpen. Jag har en kam mellan refugium och skummarfack, men det slinker ändå igenom en del. 

 

Kanske finns någon funktion vad gäller syresättning där det kan finnas fördelar för placeringen, men det är mer än vad jag vet isf :) 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...