Gå till innehåll

LPS problem?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har haft lite problem med mina euphyllier.

För fyra veckor sedan köpte jag ett par nya euphyllier och två av tre huvud släppte på en av dem, hade lite problem med nitrat så jag tänkte att jag fick skylla mig själv. Efter det så har allting utom kiselalger varit stabilt i karet. Till min förvåning så dog euphyllian över en natt, den hade inte slagit ut ordentligt på några dagar men tänkte inte så mycket på det.

Mina sps mår fint och växer...

Mina fiskar mår bra.

Jag undrar om LPS är känsliga mot silikat eller har ni något annat härleda till?

Det ser ut som en kiselalg skog i mitt kar för tillfället.

Tacksam för svar Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag förstår att det är svårt att svara på.

Korallen var placerad med lite cirkulation så att polyperna svajade men det slet inte i polyperna. Korallaen kan tyvärr inte ses live eftersom den är död.

Karet är som sagt lite brunfärgat för tillfället. När jag hällde i vattnet som dvs invånare färdats i från affären så fick jag bruna slemalger så det stod härliga till. Har bara haft lite kiselalger tidigare men inte så det stört.

Fick hem kiselhartz för ett par dagar sedan så nu tillför jag inget silikat till karet så inom ett par månader kanske denna fas är över

Mina andra Euphyllier är placerade så att de nästan inte har någon cirkulation som är nämnbar och stormtrivs med det.

Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

euphyllior är väldigt känsliga för mekaniska skador, mina trivs bäst i nedre delen av karet.

"indirekt vattenström" t.ex att den sitter vid sidan av ett utbås och gärna lite skit i vattnet.

Funkar ofta väldigt bra i akvarier med Dsb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...