Gå till innehåll

O-ringar till Red Sea MAX-S 400?


jergenoman

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag kommer att köpa ett begagnat MAX-S 400 och tänkte ta tillfället i akt att fräscha upp det när jag har chansen. Bl.a. byte av o-ringar, men jag kan inte hitta någon specifik sats för detta akvarium. Vad brukar ni använda?

 

Något annat jag borde tänka på i det här läget?

 

/Jörgen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl värt att titta på o-ringarna och se om man bör byta ut dem. Om du har tid så skulle jag också se om det börjat bli förkalkningar, tillväxt av alger, rörmaskar m.m. i rören och rensa detta om möjligt. Detta kan göras på olika sätt men ett väldigt effektivt är citronsyra. Detta kan inte göras när karet är i drift utan man gör detta enklast i separat behållare. Sedan skulle jag titta på om det gick att byta ut deras ventil till en knivventil då jag vet att vissa haft problem efter några år med den som Red Sea tillhandahåller. Jag skulle också se till att det finns ett par unioner till där man kopplar returpumpen så att man kan koppla loss den enkelt och rengöra den. Sedan är frågan om man vill ha en eller två returpumpar, ska du ha två så behöver du dela på returen och sätta dit backventiler. Jag tycker dock att Red Sea har ett väl genomtänkt system och jag är inte helt säker på att du behöver göra dessa saker bortsett från att gå igenom oringarna och tvätta rören och kanske byta ut till en knivventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...