Gå till innehåll

LED bygge, Reef-pi styrt.


Kimelix

Rekommenderade inlägg

Det började med att jag skaffade ett saltvattensakvarium på ett infall. Det var ett begangnat och modifierat RedSea Max, det fanns en hemmabyggt LED i det som behövde uppgraderas. Jag började kolla runt på diverse forum och fick en hel del inspiration från andra byggen, framförallt från Reef2Reff men även från peterj66 här på forumet. Hittade i stort sett inget i Sverige/EU av de dioder jag ville ha så jag beställde k16 dioder royal blue från Topledlight, och resten från steves leds (USA). PSU är 48v meanvell (MeanWell LRS-150-48) LDD drivare ger ström till LED slingorna. (köpta från DikiKey.

 

Från StevesLedss köpte jag även en "LDD Driver Array", ett smidigt sätt att montera LDD drivdonen i. Dioderna är fastskruvade i kluster på kylflänsar i aluminium (30*14 cm)

LDD-H drivdon på 500 mA används för att driva varje slinga (seriekopplad. Royal blue dioderna är parallellkopplade då de kräver 48v styck. drivs av en 1500 mA LDD-H drivdon.

 

 

Diod m Amp Volt Antal Effekt
        0
Hyper Violett 500 3.5 2 3.5
K16 Royal B. 375 45 1 16.875
Blue Cool 500 3.27 2 3.27
Cyan 500 3.27 1 1.635
Mint 500 2.7 1 1.35
3000k 500 9.5 1 4.75
      /kluster 31.38
      4 kluster 125.52

 

Det var ett lite större projekt än jag hade tänkt från början, kopplingen mellan dioderna blev inte vacker att se på men jag lyckades till slut att få allt att fungera. Är någon intresserad kan jag beskriva hur det styrs med Reef-pi och vilka komponenter som används.

IMG_20220528_220129_189.jpg

IMG_20220528_220121_752 (1).jpg

Ändrat av Kimelix
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt bygge! För några år sedan var det ganska vanligt med led-bygge men trenden har avtagit lite (iallafall här i Sverige), kul att se någon som kör idag! Hur blev ljuset med den kombinationen av led? För du ut tillräckligt med kräm? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Ursäkta sent svar, jag tycker det blir väldigt ljust om jag ställer in 100%, ögonen är tyvärr ganska dåliga på att uppskatta hur ljust det faktiskt är. Planen är att hyra en Par mätare från reefstock i Arlöv och mäta på lite olika nivåer i akvariet. Tanken var att jag skulle ha ett blandat revakvarium med sps högst upp, lps och mjukisar längst ner. Förhoppningsvis så kommer jag att kunna få 200-300 par längst upp och kanske 50 nära botten, men jag får se när jag har mätt. 

Ändrat av Kimelix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...