Gå till innehåll

E. xanthometopon från ungfärg till vuxen!


Norberg

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags för min Diademkejsare att bli dokumenterad. Den har just börjat att färga om. Den har alltid varit väldigt skygg så jag har inte lyckats ta några bra bilder på hela fisken tidigare. Men nu när den börjat färga om har den blivit mycket tuffare och är ute mer framme vid framrutan på akvariet.

Bilderna är från 060308, 060505, 060511, 060522, 060622

diadem0603083ul.jpg

diadem0605054fz.jpg

diadem06051110oi.jpg

diadem0605224ta.jpg

diadem0606222sk.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nej Imperatorn var inte utfärgad när jag stoppade i Diademkejsaren.

Hur de funkar ihop, tja Imperatorn är chef och markerar ganska hårt mot de andra fjärilarna och kejsarna vart de står i rangordning. Så lite ilskna knackanden och lite jagande är det ibland i karet, men inga fisker brukar bli skadade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Helt fantastiskt så vackert hur stort kar behövs är det en synnerligen svår fisk? Tänker på framtiden.

MVH BA

Rent generellt kan man säga att alla stora kejsare behöver stabila akvarier. Så de är inte de första fiskar man ska stoppa i sitt kar. Men när de väl är invanda så är de tåliga. Huvudsaken är att de får rejält med mat så håller de sig friska. Väljer du att ha kejsare så behöver du bra reningsutrustning då de skiter lika mycket som de äter.

Jag skulle nog rekomendera så stort kar som möjligt för en Diademkejsare, de blir riktigt stora ungefär 40-45 cm. Som tur är växer de långsamt. Mitt kar är ju på 950 l och det är nog lagom tills den är halvvuxen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

En gång i tiden så hade jag en H Ciliaris som växlade om från ungfärg till vuxen individ. Värt att notera i det fallet var att när jag av en händelse smygtittade i akvariet på kvällen/natten när ljuset var släckt så såg man tydligt den nya färgen, men på dagarna behöll han ungfärgen.

Nästan som han inte vågade färga om i dagsljus. Detta höll på någon/några månader innan han tog steget fullt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...