Gå till innehåll

ph-penn! är det något o ha?


gesi

Rekommenderade inlägg

jag tänkte köpa en ph-penna..

nackdelar fördelar?

jag vet att man måste kalibrera den då o då?men vad är det och hur lätt/snabbt är det att kalibrera den?

är det värt att ens satsa på ph-penna till saltvatten, eller räcker det med salifert?..

det är väl inte så ofta man måste kolla ph i saltvatten?..det finns andra värden som är viktigare att hålla koll på..

åsikter?

den kostar ju ändå 800:-...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Min erfarenhet av pH-pennor är inte bra. Jag skulle personligen inte lägga några pengar på den. Tänk på att en pH-elektods livstid är begränsad, ca 1 år vad gäller akvariebruk skulle jag tro. Det är bättre att lägga pengarna på en mätare med separerad elektronik och elektrod. Jag vet inte vad de kostar idag vad gäller akvariemarknaden men Dupla (när det fanns) hade en väldigt bra hobbymätare som väl matcha betydligt dyrare proffs varianter. En pH mätare måste kallibreras för att ge bra resultat och det bör göras efter varje gång den varit avslagen mer än några timmar. Den måste också 2 punkts kallibreras och för saltvatten är de punkterna 7 och en över 7, det brukar vara 10 eller 12.

En pH-penna (i den prisklass du pratar om) ger enligt mina erfareheter inte bättre nogranhet än akvarietester och är lite mer omständig. Det kan finnas undantag men jag känner inte till någon att rekemendera.

MVH Lasse

PS Angående ditt tänkbara citat så är min erfarenhet att "age" åtminstone underlättar. Jag har redan gjort alla de misstag du har framför dig! DS

PS2 Såg att Wrang hade en pH mätare till salu för ungefär samma pengar - prata med honom DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang ph-pennan så verkar det väldigt bökigt för bara en resultat och det känns som att man inte är så beroende av just ph värde i saltvattenssammanhang..inte som andra viktigare värden menar jag..typ nitrat,ca osv.

jag tror att jag får fortsätta med salifert..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Min erfarenhet av pH-pennor är inte bra. Jag skulle personligen inte lägga några pengar på den. Tänk på att en pH-elektods livstid är begränsad, ca 1 år vad gäller akvariebruk skulle jag tro. Det är bättre att lägga pengarna på en mätare med separerad elektronik och elektrod. Jag vet inte vad de kostar idag vad gäller akvariemarknaden men Dupla (när det fanns) hade en väldigt bra hobbymätare som väl matcha betydligt dyrare proffs varianter. En pH mätare måste kallibreras för att ge bra resultat och det bör göras efter varje gång den varit avslagen mer än några timmar. Den måste också 2 punkts kallibreras och för saltvatten är de punkterna 7 och en över 7, det brukar vara 10 eller 12.

En pH-penna (i den prisklass du pratar om) ger enligt mina erfareheter inte bättre nogranhet än akvarietester och är lite mer omständig. Det kan finnas undantag men jag känner inte till någon att rekemendera.

MVH Lasse

PS Angående ditt tänkbara citat så är min erfarenhet att "age" åtminstone underlättar. Jag har redan gjort alla de misstag du har framför dig! DS

PS2 Såg att Wrang hade en pH mätare till salu för ungefär samma pengar - prata med honom DS

Moderna pH mätare är nästan linjära inom kalibreringsområder därför rekomenderas kalibreringsvätska pH 4 och 7 även för saltvatten. pH 10 kalibrerinsvätska har mycket kort hållbarhet då den "suger" koldioxid från luften. mycket bra vätska har christian Berner AB 031-3366900. Den heter Hamilton Duracal. Denna har jag funnit vara mkt stabil även vid lång lagringstid och det är den jag använder i jobbet.

Denna firma säljer även 3M KCl för att reaktivera elektroderna. Vid val av mätare så tycker jag att det är värt ett par hundra extra för att få en med automatkalibrering samt även indikator på pH elektrodens status. Finns massor av fabrikat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det e fortfarande ingen som har svarat på om det är så viktigt att hålla koll på ph värde i saltvattenssammanhang mer än att kolla det då o då..jag har för mig att ph värde håller sig rätt stabilt i saltvatten..?

alltså känns pennan lite onödig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...