Gå till innehåll

AM Nitratreductor 1000


Datate

Rekommenderade inlägg

Bara undrar om AquaMedics Nitratreductor 1000 går att köra externt t.ex under huvudkaret som deras kalciumreactor gör?

Skall ju funka som en "closed loop", men frågan är om den kan stå i ett underskåp och endå funka som den ska...dvs ta vattnet från karet och dumpa ut det i karet igen...trots att det står under karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går det inte att fästa en silikon slang vid överinningen som man sen riktar ner till sumpen ?

de e väl bara att se till att den sluttare neråt lite grann så är den så gott som extern.

kan ha fel men har för mig att det ska funka :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan ha filtret lite högre upp bara så silikon slanger sluttar neråt och sen låta den skicka vatten direkt ner till karet , borde väl inte vara någon skillnad ?

men som sagt kan inte säga exakt eftersom jag aldrig provat den jag hade hemma.

Men det borde väl vara tekniskt möjligt ?

hehe annars kan du jue alltid fundera på att skaffa dig en sump eftersom reduktorn ändå är ganska stor o klumpig så kan du gömma den i sumpen och som du säkert redan vet finns det massor med andra fördelar med att ha sump :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det skulle säkert vara möjligt. Att ha en hylla bredvid karet där filtret står och har självfall ner i karet. Dock har jag inte olats för hylla, och heller ingen vägg som är stark nog för tt fästa en hylla som klarar 2-3kg.

Skulle jag gjort om det från början hade jag säkert köpt ett rent kar och sedan byggt en bänk som innehöll sump. Dock köpte jag mig ett möbelkar med 2st underskåp som vardera har ett utrymme på 33x32cm och ca 65cm högt. En såpass liten sump är inte mycket å hurra över. AM kalciumreaktor funkar att ha i det skåpet, vilket oxå är tanken med tiden, men jag hade även hoppats att ett AM nitratfilter skulle ha kunna stått där, men så var ju inte fallet. Tills dagen jag föyttar har jag ingen plats att skaffa större kar, men fyttar jag till större lya så småningom så är det möjligt att det blir större kar, och då helt klart med sump. Men ingen flytt är inplanerad innom en synbar framtid så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte mer att du kunde t.ex skaffa dig en ytavrinningsbox och sen skaffa dig en liten låda där vattnet åker ner o där du har all teknik så kan du få ner ljudnivån också :) och så slipper du se all teknik hehe , hehe men kanske lite krånglar till det lite väl mycket för ett nitratfilter hehe, du har inte funderat på en DSB annars ?

kanske hamnar lite väl utanför områder :) men annars kan du också låta vattnet från nitratreduktorn rinna över till en liten låda där du har en pump som skickar upp vattnet eller kanske koppla en slang från reduktorn till e pump genom closed loop ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...