Gå till innehåll

Seachem alkalinity testet


Xenia83

Rekommenderade inlägg

Någon som använt sig av Seachems alkalinity test?

Testade för en stund sedan och det ger knappt ens något utslag alls, inte ens efter 30 droppar (det borde göra det efter 8).

Testet är inte blått från början helt enkelt testvätskan är gul. när man droppar ned vätskan är den klar, efter tillräkligt många droppar färgas testet med gult.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad heter testen. Om du skickar beteckningen skall jag se om de har någon online manual som jag kan titta på.

MVH Lasse

Jag hittade en instruktion

Vad jag kan se nu är att deras test ger svaret i den vetenskapliga sorten milliekvivalenter per liter. Varje droppe motsvarar 0,5 meg/l. 1 meg/l motsvarar i vårt sätt att uttrycka sig 2,8 KH. Varje droppe av deras test är alltså 1,4 i KH. Om du ligger i KH någonstans kring 6 så är det bara ca 4 droppar innan omslaget. Se PDF jag skickat med - är det den instruktionen du har? Är det så så kan du ta vatten från två av de här "provbulberna" i ett annat provrör och göra testen - då är varje droppe 0,7 i KH

0940.040-pH.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej lasse, jag körde med referensvetskan den skulle slå om efter 4 droppar den blå fergen som den skulle slå om från såg jag alldrig något av. jag kan ju ha hafft taskigt ljus så jag inte sett färgen ordentligt. jag får göra ett nytt test senare mitt på dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde testet igen nu inget resultat, progvättskan är gulaktig provvättskan är genomskinlig precis som innan första droppen och det förblir den tyvär. Hadde ett kh test från SERA en gång i tiden där var aldrig några problem att läsa av, sen om värdet stämmde de vet ja inte men avläsningen är ju samma teknik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde testet igen nu inget resultat, progvättskan är gulaktig provvättskan är genomskinlig precis som innan första droppen och det förblir den tyvär. Hadde ett kh test från SERA en gång i tiden där var aldrig några problem att läsa av, sen om värdet stämmde de vet ja inte men avläsningen är ju samma teknik.

Vet inte riktigt om det är så du gjort men så här ska man göra:

1. Ta den korta pipetten och dra in akvarievatten upp till kanten av "bubblan".

2. Fyll en av dom små skålarna med akvarievattnet.

3. Sug upp Alkalinity Reagent i den längre pipetten.

4. Droppa en droppe i taget av Alkalinity Reagent ner i skålen med akvarievattnet samtidigt som du rör försiktigt med den lilla "åran".

5. Räkna dropparna. Vid första droppen ska vattnet bli blått efter några droppar blir det limefärgat för att då vid nästa droppe slå över till gult. Rör försiktigt hela tiden.

Som Lasse skrev så får du svaret i meq/liter. För att få KH multiplicerar du med 2,8. Varje droppe visar 0,5 meq/liter.

Exempel: Provet slår om till gult efter 7 droppar. Ditt vatten håller då 7*0,5 meq/l = 3,5 meq/l. 3,5 meq/l*2,8 -> KH 9,8.

Referensvätskan, Alkalinity Reference använder du istället för akvarievattnet och du ska då droppa 8 droppar innan det slår om till gult (4 meq/l) Då fungerar testen som den ska.

Gör den inte det tycker jag att du ska lämna tillbaka den till affären.

Jag kör flera olika Seachem tester och tycker bättre om dom än om Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får faktiskt säga att det är imponerande att de skickar med referensvätska.

Daniel - det verkar som det är fel på testen om du har gjort allt rätt - lämna tillbaks den. Har du köpt den från Tyskland - så har du lärt dig en läxa varför man skall gynna den lokala handlaren:ler: .

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt om det är så du gjort men så här ska man göra:

1. Ta den korta pipetten och dra in akvarievatten upp till kanten av "bubblan".

2. Fyll en av dom små skålarna med akvarievattnet.

3. Sug upp Alkalinity Reagent i den längre pipetten.

4. Droppa en droppe i taget av Alkalinity Reagent ner i skålen med akvarievattnet samtidigt som du rör försiktigt med den lilla "åran".

5. Räkna dropparna. Vid första droppen ska vattnet bli blått efter några droppar blir det limefärgat för att då vid nästa droppe slå över till gult. Rör försiktigt hela tiden.

Som Lasse skrev så får du svaret i meq/liter. För att få KH multiplicerar du med 2,8. Varje droppe visar 0,5 meq/liter.

Exempel: Provet slår om till gult efter 7 droppar. Ditt vatten håller då 7*0,5 meq/l = 3,5 meq/l. 3,5 meq/l*2,8 -> KH 9,8.

Referensvätskan, Alkalinity Reference använder du istället för akvarievattnet och du ska då droppa 8 droppar innan det slår om till gult (4 meq/l) Då fungerar testen som den ska.

Gör den inte det tycker jag att du ska lämna tillbaka den till affären.

Jag kör flera olika Seachem tester och tycker bättre om dom än om Salifert.

Japp de är så ja gör men vid första droppen blir inte testvattnet blått, varken med mitt akvarievatten eller med referensvättskan.

Jag köppte de här testerna från en webbutik i tyskland, så jag får väl skriva ett mail till och påtala problemet. Blir det andra mailet ja skickar till dem ja beställde 25 kg salt som lyckades mosa lite grejer i mitt Seachem calcium test, dyrt var de med men å andra sidan är de nog bra.

Jag är med nöjd allmänt, lätt att läsa av, inga krångligheter direkt.

Tack för stödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...