Gå till innehåll

hur rengöra deltec 4040


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Min Deltec HLP 4040 har idag börjat låta lite lite, ett svagt surr typ, slog mig att jag inte rengjort den sedan jag startade i okt/nov förra året... Har nu plockat ut pumpen skruvat isär huset och sköljt bort hinnan av smuts i pumpen, tänkte avkalka den oxå när jag ändå är igång, men hur ska jag göra?

Har läst lite snabbt i lite gamla inlägg och i simontorps manual, räcker det att slå ättika i pumpen och låta stå några timmar? I manualen står att man inte ska ta isär pumpen för avkalkning, alltså borde det bara vara att låta den stå i ättika eller?

Något annat jag ska göra?

Tacksam för snabbt svar eftersom jag har pumpen i köket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den står med 1 del ättika 1 del vatten i pumphuset nu, kanske lika bra att låte den stå till imorgon eftersom den inte är avkalkad på ett tag? Annars hade jag tänkte koppla in den efter champions league finalen ikväll, men karet klarar sig väl utan sump ett dygn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

jag lät den stå över natten med ättika, ljudet försvann efteråt, men nu är det redan tillbaka. Är det något annat jag ska göra eller det räcker att skölja ur den och låta den stå ett tag med ättika igen? Hur ofta rengör ni era Deltec pumpar?

I beskrivningen på simontorp står att man bara ska använda kalklösare var 6-12mån, men att man inte ska skruva isär pumpen och inte heller något övrigt underhåll.

Någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få ut luften ur min brukar jag öka upp till trean tills man hör att luften kommit ut. Nu kanske inte detta går för ( ni kanske redan kör på 3) Men detta brukar funka, kör min i 1 och när den har varit avstängd händer inget när man sätter på den igen, man måste öka upp till 3 och snabbt slå tillbaka den till 1, då suger den in ordentligt med vatten plus att luften försvinner från pumphuset.

Inte säkert detta funkar hos er, men kan kanske vara värt ett försök :)

mv Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tag 10% saltsyra och späd ut den 3-5 ggr eller 30% saltsyra och späd ut den 10-20 gånger.

Sedan lägger du allt i en stor plasthink och penslar på saltsyran.

Fördelen är att du omgående blir klar med rengöringen

Med ättika måste du vänta många timmer upp till ett dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör min på 3an! Jag stänger kranen med pumpen igång sen öppnar jag den lite,då trycker pumpen i väg luften som finns i pumphuset.Gör det ett par gånger för att vara säker på att det inte finns någon luft kvar

Mvh Kjell

Vilken kran stänger du? Före eller efter pumpen?

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...