Gå till innehåll

uvc pump


kjell

Rekommenderade inlägg

Hej! Har köpt ett deltec uvc 2x39w,beställde en deltec 4040 cirkpump till den.Har en tryckhöjd på 130 cm,kommer pumpen bli för klen .Ska ha closed loop på uvc.Ska jag försöka byta pumpen till en 4745 (5000l/l)eller hoppas att 4040n räcker

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att få så mycket vatten genom uv:t som möjligt.

Vet inte själv hur mycket vatten det rekomenderas att köra genom det uvet.

Om du kör igenom för lite vatten så kunde du lika gärna ha köpt ett svagare uv.

Jag har ett kar på 400 liter och har ett uv på 25 watt när jag körde 2000 liter\h så hade min achilles alltid några små prickar så jag bytte pump till en som pumpar 3000liter\h och nu så är pricken borta.

Jag har även ett uv 25 watt till som jag plockar fram om någon fisk skulle få prick endå.

Jag har inget karantän kar så jag gör på det sättet istället jag tror att det stressar fisken mindre än att hålla på och flytta den.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man för snabbt flöde så klarar sig parasiterna igenom filtret utan att dö. Det gäller att ha lagom flöde genom UVC filtret för att det ska göra optimal nytta. Visserligen vill man att så mycket vatten som möjligt ska passera UVC filtret för att steriliseras, men inte mer än bestrålningen hinner med att sterilisera. Effektiviteten sjunker också med tiden allt eftersom det blir avlagringar i röret och att lampan slits. När filtret är nytt klarar det av att rena vatten med ett snabbare flöde än när det blivit några månader gammalt. Rent teoretiskt om man har ställt in optimalt flöde på ett nytt filter, får man sänka flödet när filtret med tiden för att det fortfarande ska ge resultat tills det gått så lång tid att man blir tvungen att rengöra filtret eller byta lampa i det. Ska man ha på ett UVC filter kontinuerligt är det nog enklast om man kör med relativt svagt flöde redan från början så man inte behöver justera flödet senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om deltecs 4040 pump(4200L/T) förlorar flödet för mycket pga höjd och antalet 90 gradersvinklar(6st).Uv filtret har en rek cirkulation på 4000l/t.Hittar ingen flödes kurva på deltecs pumpar

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det blir ingen höjd skillnad när du kör closed loop,bara förluster på böjarna o UVt,du kan ta en storlek större om du blir tveksam,men att köra vattnet snabbt i genom UVt är heller inte bra. exempel QL40 har ett max flöde på 5800lh men om du kollar hos handlare som har ett portabelt UV så kör dom med Eheim 1060 eller1262 pumpar.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...