Gå till innehåll

Vattenbyte och sump


Fredda75

Rekommenderade inlägg

Jag har som rutin att byta  30L vatten varje vecka (ca 10% av total volym). Det har fungerat bra med något undantag (kommer till undantag senare).
Jag har som vana att byta vattnet genom att suga ut vatten med hävert ur sumpen och samtidigt suga bort "skräp" från botten av sumpen. Dock så rengör jag inte glaset i sumpen så där finns lite liv iform av vita små (2mm) sniglar samt en del svampar? I sumpen har jag bara biologiskt media, lite zeomix samt skimmer (körs 24/7).
Mina värden är bra med undantag för NO3 som ligger mellan 10-15ppm som jag försöker få ner lite (under 10 iaf). När jag mäter fosfat med Salifert så ligger det under 0,03 stadigt (kör inte med Rowaphos eller liknande).

 

Min tanke är att jag har för "rent" i akvariet som gör att no3 ej tas upp tillräckligt mycket av organismer eller att jag matar för mycket (men borde visa sig på fosfat med?). För dåligt inställd skimmer? (Får cirka en halv -1 kopp per vecka med brun gojs)

 

Jag har försökt få ner NO3 genom dels AF Zeovit (ej i reaktor) under någon månad samt genom att tillsätta AF Bio Pro S och AF NP PRO att få ner NO3 något men inte några nämnvärda resultat.
De flesta koraller mår bra men en del sps är lite bruna i färgen och tänker att det beror på NO3

 

Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Brunheten du pratar om skvallrar om att du kanske kan ha högre PO4 och NO3 än du nämner. Hur gamla är testerna du använder? 

 

NO3 10 - 15 ppm brukar inte vara ett problem för de flesta stenkoraller, utan snarare en rimligt nivå att ligga. Jag tycker jag ser bäst resultat i PO4 0,05 - 0,1 och NO3 5 - 15ppm

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

De ska vara ok med utgångsdatum 2025 (både NO3 och Po4), har mätt 2ggr per vecka så inte varit öppna så länge heller. (Båda Salifert just nu).
Värden på No3 fortfarande för höga och har slutat med NP Pro nu då det inte hade någon effekt. De flesta Sps börjar komma återhämta sig förutom en Acropora solytariensis frag som  fortfarande ser lite dassig ut.

Kanske kan mina problem vara kopplade till Alkalinitet istället då jag tidigare haft Kalkwasser i Ato (via gravitation) men bytt till en doseringspump som numera håller alkaliniteten på en lägre men jämnare nivå. Hoppas klara mig med kalkwasser ett tag till och sedan gå över till All for reef eller Reef ready då jag tänkte fortsätta med en doserpump så länge som möjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...