Gå till innehåll

Montipora eating nudibranch?


Fredda75

Rekommenderade inlägg

Jag har upptäckt 2 större vita fläckar på min ena monti cap. Funderar på om det kan vara nudibranch? Ser lite misstänkt ut som om något äter på den.

 

Skulle också kunna vara stn pga all sand som min Valenciennea Strigata spottar på den hela tiden, försöker blåsa rent flera gånger om dagen men man hinner ju inte alltid.

 

Tänker att det är för långt bort från Euphyllian och favian som är i närheten för att den ska ha blivit stungen. Brukar också vara en eremit som "sover" på den varje dag. Tänker att det borde inte vara någon av de fiskar som jag har som skulle kunna bita heller, ev foxface?

 

Mina värden har varit relativt stabila under en längre tid med undantag för lite hög NO3  (ca 15 ppm) och en alkalinity sving typ 3 månader sedan då den gick från 8 - 10 under ett dygna pga felande dosering av kalkwasser. Inga vidare bilder tyvärr men bästa jag fick till (en i smurf färg och en där jag ökade det vita ljuset)

20231230_181039.jpg

20231230_181047.jpg

20231230_173458.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser mer ut som STN tycker jag. Skulle tro att fosfat är nollat då det verkar vara tendenser till ev. dinos i sanden. Hur länge hade ljuset varit tänt när du tog bilderna då polyperna på LPS:;erna också verkar något indragna. 

 

Skulle det vara nakensnäckor så kan du kolla i underkant. Då kan du i många fall se dem. Kör ficklampa när det är släckt. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan stämma. Jag får en antydan av blått när jag mäter fosfat men det är väldigt låga värden. Det vita har inte blivit mera under denna vecka och det bruna i sanden  är bättre, hoppas att det stannar av och att jag får ordning på det.

Har den medföljande ATO med bara flotör och gravitation som inställning. Då jag haft Kalkwasser i ATO så har den dumpat i för mycket några gånger pga svårt att ställa in flödet efter vattenbyten (det enda jag inte gillar med mitt Aqua medic akvarium).

Har beställt en doserpump nu som kommer i veckan där jag ska dosa Kalkwasser istället och "bara" ha RO vatten i dunken för ATO.

Tack för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...