Gå till innehåll

morphriz saltvattensburk


morphriz

Rekommenderade inlägg

Nuså! :)

Nu sitter jag här mitt i nedpackningen av hela mitt liv med flyttlådor och pensionerade akvarium upp över öronen. Så när jag nu fått 39C feber och blivit skitsjuk, på första dagen med riktigt bra väder dessutom, vad bättre finns att göra än att starta en tråd på SVG om min planerade burk! :)

Typ:

Saltvattensgräs dominerad lagun

Grundläggande fakta:

Kar: 150L, 98x40x40

Ljus: 6x30-36W T8 (20% overdrive, vet inte riktigt var ljuseffekten slutar)

Cirk: 2x300L/h + 1 större, inte bestämt vad än.

Filter: Förutom LS ett partikelfilter, kopplad efter ytavrinning.

Botten: 10cm DSB, har inte besätmt tjocklek eller om tjocklekarna ska vara stratifierade

Sump: Ingen i startskedet, kan tillkomma.

Skummare: Ingen

Refugium: behövs inte nog inte :)

Innevånnare:

Koraller: beroende på vad jag får tag i men sorter som passar i vatten med hög partikelfrekvens

Fisk: Två ocellaris(eftergift till frugan). Jag ser mest fiskarna som bajsproducenter så det gör inte så stor skilllnad

Sniglar/övriga inverts: En armada, pris bestämmer nog vilka

+ massor av sjögräs.

Layout:

Burken kommer i pricip att vara ett nano nerstoppat i en skog med sjögräs. I främre delen av karet macroalger och ev. koraller som passar vid botten. Bak har jag i en tredjedel i mitten en LS hög med koraller och allt som hör LSen till. Tredjedelarna till höger och vänster består av sjögrässtånd ev med inblandade macros på passande ställen. Det blir troligtvis shoal grass, halodule wrightii, och star grass, halophila engelmannii. Det blir nog import av dessa från USA men det var inte så farligt dyrt som jag trodde, 250:- per införseltillfälle för kontroll av nånn snubbe från jordbruksverket var det enda utöver själva frakten(overnight iofs). Gick under reglerna för "Phytosanitary Certificate" som egentligen bara gäller landbaserade växter men det verkade de inte bry sig om på JV. Skummt det där.

Kommentarer välkommna!

mvh Mattias

P.S. Är det nånn som vill in på den ev. beställningen från USA så hör av er till mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag var jag och tentade i Karlstad så jag passade på att kolla in Akvariebutikerna. Måste ju spana först.

Den med bara sötvatten var rätt trevlig. Saltvatten affären var lite av en besvikelse, han hade inga koraller och väldigt lite LS. Den senare hade han blivit näpst av miljöskyddskontoret att han var tvungen att ha tillstånd för att sälja. Skummt. Allt annat roligt förutom fisk var slut.

Men skam den som ger sig och efter lite letande, 1 timme ungefär, hittade jag två fina macrosar. Den ena bokade jag på en gång, en röd bubblig sak, ska ta och se om jag hittar den på internet. Den andra var svart röd och såg inte så trevlig ut. Han hade bara salt som "komplement" och det såg lite tråkigt ut. Men det är bra att ha en affär iaf om inte annat för att panik köpa tester :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

03:15...

När frugan och barnen åker till mormor kan man:

A/ Sitta i solen och dricka öl

B/ Se på fotbolls VM

C/ Silliconera om ett akvarium, bygga en 5x30-50W ODNO-T8 fläktkyld lysramp och bygga samt demonstrera en PET RCSD

Lätt att jag valde C!! Måste kanske ta och se över min nördfaktor lite.. :)

Slänger med lite bilder på värmetestet av rampen. Fick 8 tysta dator fläktar från brända nätagg så jag slängde i allihop det verkar hålla bra temp. Hitills har reflektorerna kännts kalla när jag rör dem. Jag gissar, efter tester i mitt växtkar, att de ger ifrån sig närmare 50W vilket skulle ge en total effekt på 250W eller 1.6W/L över 150an.

G'Natt alla....

//Mattias

post-2304-14468912807369_thumb.jpg

post-2304-14468912807679_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En högst deprimerad undertecknad konstaterar med sans i rösten: "HYR FÖR I HELVETE ALLDRIG EN LÄGENHET AV EN KOMPIS, SPECIELLT INTE EN SNÅL KOMPIS".

Det blir inget nytt akvarium för mig i höst, om ens till våren. Hyrde min lägenhet i arvika av en "polare" med lite dåligt med moral på många sätt. När avflyttnings biten är avklarad där ligger jag någonstans på 10.000 back. Köpt hund har vi precis gjort med och den är inte helt betald den heller. Är lite less på det här med vänskap, känns för närvarande som den enda sociala samvaron som fungerar är genom lag hårt reglerade kontrakt. Skit säger jag.

//Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...