Gå till innehåll

Problem med odlade koraller.


Rekommenderade inlägg

Hejsan. På "baserna" av några av mina odlade stenkoraller har jag de senaste månaderna fått kraftig trådalgväxt. De kommer enl. butiken från samma odlare och är av samma material. Men det har bara drabbat vissa koraller, oavsett placering (med tanke på ljus och cirkulation). Det konstiga är att det i stort sett BARA är på dessa ställen i hela akvariet som det växer trådalger. Jag är tvungen att "skörda" typ varannan vecka för att hålla efter dem. Min Salarias fasciatus verkar inte så intresserad av dem. Visst kan jag skaffa nån kirurg eller så, men vad kan det vara? En gissning jag hörde var att "baserna" läcker nåt ämne eftersom det nästan bara är på dessa ställen det växer.

Frågan är ju om det som i så fall läcker, kan få karet att haverera i längden? Nån som har varit med om nåt liknande?

Mvh/Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gissning är att pluggarna kanske är gjorda av nåt mtrl som innehåller mycket fosfat, typ snäckskalsskross.

Är ganska säker på att det inte orsakar så mycket mer problem än det "obehag" som du sett hittills

Jag tycker du ska klippa bort pluggarna och limma korallen på riktig sten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...