Gå till innehåll

Belysningslösning: Guppyhotell


Steffo85

Rekommenderade inlägg

Guppyhotellen är visserligen väldigt trevliga i sin exteriöra design, men i övrigt lämnar de enligt mig mycket övrigt att önska...

Så hur löser man bäst bra ventilation, samt vettigt ljus utan att köra top-less, vilket förstör designen en liten aning i mitt tycke?

Interpets kompaktlysrör är ju populära, men lite trixiga att få tag på, samt att utrymmet mellan locket och stänkskyddet måste ventileras bättre om man sätter in mer ljus. Krångligt.

Så när jag letar runt lite på svenska internetbutiker i hopp om någon bra lösning snubblade jag över 36cm långa T8-rör, med effekten 14W. Ingen jättebra effekt, men man kan få in 3st på diagonaler utan problem om man tar bort stänkskyddet och all elektronik därunder. Inte helt fel heller med tanke på att sladdarna är dåligt avlastade och järnreeaktorn värmer en hel del.

Pga detta måste en extern batterieliminator till fläktarna inskaffas, om de ens behövs med den ökade möjliga luftutbytet, då de galler som ventilerat endast elektroniken nu kan ventilera vattenytan.

14W rör finns i Hagen-sortimentet, dock ej Marineglo, vilket är deras actinicrör, men andra rör med inslag av detta spektra fines, exempelvis Powerglo. För att driva dem är armaturboxar/lysrörshållare det som tillåter friast placering av rören, och de går ju tyvärr inte plats mellan sidorutorna.

Jag tänkte testa med 2 rör, ett från varje bakre hörn framåt mot mitten av framrutan. Känner jag behov av det investerar jag i ytterligare armaturbox, reflektor och rör. 3 eller möjligen 4 skall kunna gå in. Balllasterna sitter ju dessutom på sladden och inte vid röret.

E tt långt utlägg med mycket "runtomkring-tjafs", men jag är för trött och okoncentrerad för korta och koncisa texter...

Fråga gärna om mina tankar i detta och flika in dina egna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Interpets 36W twin uppsättning, dvs 72W med ett 14000K samt ett Daylight blue (Actinic/7000K tror jag) får lätt plats i huven, har bytt de små 50mm fläktarna mot tysta 80mm datorfläktar, fungerar bra, mycket högre luftflöde. Jag har hållit min anemon under den uppsättning i 3 år nu. Tyckte moddningen var relativt lätt då man med Interpetarmaturen får externa ballaster, vilket ger mycket mer plats under huven för ny reflektor, lite trixande med fäst distanser för rören blev det ju men inte alls farligt.

Köptes här http://www.e-akvariet.dk/index.php/cPath/21 verkar som om Twin 36W är slut för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men jag ville slippa Interpet-armaturen eftersom den inte finns i Sverige. Ej heller rören om man har svagare än 36W verkar det som...

36W rören får tyvärr inte heller plats i Guppyhotellet, mer än möjligen ett på diagonalen, vilket inte ger optimal ljusspridning direkt... Dessutom finns armaturboxarna för 14W t8 i IP-67 (doppsäkert), vilket känns om ett stort plus. Vet någon IP-klassningen på Interpet-armaturerna? Står liksom i valet och kvalet mellan dessa och 14W t8...

Då akn jag ju plocka bort stänkskyddet och maximera det möjliga luftutbytet och samtidigt sova lite bättre. Dessutom är reflektorerna bättre för raka rör än för kompaktlysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir 2*24W Interpet ändå. Det blev billigare i slutändan, om man beställde från tyskarna... Och definitivt enklare att få plats med... Så förhoppningsvis är det nya ljuset intallerat inom en vecka!

Jag hade iofs redan fixat 1*24W (Köpt av Lasse), men det känns säkrare med riktiga hela armaturer än någonting jag själv skruvat ihop...

Skulle jag känna behov av det, så kan jag ju dessutom intallera den sista 24W armaturen igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga om dessa 80mm fläktar: fästena i huven är ju för 60mm, flyttade ni dem eller satte du "bara" fast fläkten med en skruv? o öppnade du upp hålen i huven mer så mer luft kunde strömma igenom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga om dessa 80mm fläktar: fästena i huven är ju för 60mm, flyttade ni dem eller satte du "bara" fast fläkten med en skruv? o öppnade du upp hålen i huven mer så mer luft kunde strömma igenom?

Det finns riktigt snygga "fläktgaller" att köpa till dator moddning som man kan använda, du får ta upp hålen med en håltagare, typ sådan man har till gipsskivor eller vad det är. Det fungerar ju bra för mig då jag har Interpetarmaturen som har extern ballast. Man får finlira lite men det är inga större problem alls, med lite finslipning och ett nytt lager lack på utsidan syns det inte ens att det är hemmabygge.

boxshot.php?id=32273

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...