Gå till innehåll

Använda saltvattens belysning till sötvatten?


Warmar

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

 

Jag funderar på att gå över till sötvatten efter några år med saltvatten.

Men innan jag gör det så funderar jag är om jag kan använda ljuset till sötvatten?

 

Eftersom jag tänkte fokusera på aquascaping och diverse olika växter så jag är angelägen om att ljuset är ok.

 

Jag har en maxspect recurve 240 W och om man har adaptern så man kan styra den med mobilen där det finns ett program för sötvatten.

Men jag är som sagt osäker om det blir rätt.

 

Uppskattar om jag kunde gå hjälp.

 

1: Kan jag ställa in rätt kanaler på mitt maxspect ljus och därmed nöja mig med ljuset? I sötvatten vill man som jag förstår det ha  Röd, Grön och Blå i våglängd.

 

2: Bilden visar det förinställda programmet för sötvatten. Bild nr 2 nr är från instruktions manualen och visar mer tekniska specifikationer för ljuset.

 

3: Eftersom jag kommer ha lite mer avancerade växter så ställer det lite extra krav på ljuset. Men här tycker jag ju att alla dessa kanaler som finns för saltvatten borde kunna räcka för sötvatten och aquascaping.

 

Tack på förhand !

/Jonas

Screenshot_2024-04-01-16-01-22-43_494b36b639c71daab2766bdc8b99925e.jpg

Screenshot_2024-04-02-07-36-50-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du kommer möta på några större bekymmer sålänge du riktar in dig mot ett mer "vitt" ljusspektra i inställningarna. Deras förinställda program verkar inte vara helt fel ute. Hur stort kar ska denna belysning täcka?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...