Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
Hejsan,jag undrar hur många av er som har blivit drabbade av bryopsis,och hur länge det tog att bli av med detta otyg?
Postat
Hei
Jeg fjernet det meste manuelt, så kjøpte jeg 2 stk Pincushion Urchin som tok resten. [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley4.gif[/img]

se link
[url="http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=23&pCatId=595"]Pincushion Urchin[/url]
Postat
verkar som en cool liten sak ska även ta ersätningsfoder vad kostar en sådan??
Postat
Ungefär som i USA... 100-200kr skulle jag tro
  • 1 månad senare...
Postat

Reefcenter tar 80 kr för en Pincushion urchin

Bryopsis är alger, runda gröna kulor mer eller mindre genomskinliga.

MVH Richard

Postat

Valonia är runda gröna kulor som är mer eller mindre genomskinliga.

Bryopsis är något helt annat...

Bryopsis

B480%20Bryopsis%20pennata%20300%20dpi%20web%20image.jpg

Valonia

Valonia-ventricosa.jpg

Postat

Jag vetsmiley17.gif, svarade utan att tänkasmiley9.gif, Men en sak har dom gemensamt, man vill varken ha den ena eller den andra i sitt akvarium.

Postat

växer gärna på rutor och stenen? jag har nått grönt hårigt ser lite stjärnformat ut har börjat bre ut sig i sanden också.. smiley19.gif

• 1 månad senare...
Postat

tråkigt värre ser nu att jag har fått i Bryopsis alger på den levandesten som jag köpte.

Annars så har det nu gått 2 veckor sedan "start" av karet och de småfina grönalgerna börjar ge efter efter att fått sitt fäste på bakrutan.

Postat

Jag har haft en släng av bryopsis då karet var ganska ungt. Inget djur jag provade rörde det, det enda som fungerade var att försöka hålla vattenkvaliteten så hög som möjligt och varannan dag manuelt ta bort så mycket som möjligt. Efter 2 månader dog det ut. Detta gick bra för mig eftersom bryopsin bara fans på en sten med skivanemoner som jag hade köpt, är det en mer omfattande mängd så blir det mer jobb.

Postat

Jag kan också rekomendera de där sjöborrarna, Pincushion Urchin, de är de enda djur jag haft som har ätit av bryopsisen.

Om du inte har bryopsis på så många stenar Wrang så skulle jag rekomendera dig att ta ut dom ur karet innan de får fäste. Annars så skall du nog försöka köpa dessa sjöborrar, de funkar bra. Jag har även provat med diadema sjöborrar men de rörde inte bryopsisen! Inga djur äter ju av den då den är giftig och verkar smaka mycket illa! men som sagt var det är nog bland det elakaste du kan få in i akvariet om du inte får kontroll på dem!

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.