Gå till innehåll

vattenströmmning


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

jag vet att man i princip ska hålla strömmning ca 10x vattnets volym...
så blir det dock inte för mig...
ska ju skaffa sjöhästar och pipefish och de gillar lungnare vatten...
har en bra tunzie skummare och två kraftiga vanliga pumar (en bättre en den andre) och det fungerar riktigt fint... har än så länge en eremit, en putsis, och lite mjukkoraller och ca 30 kg ls...
ganska enkelt... med varken sump eller ytavrinning...
mycket vackert... längtar till jag får stoppa i sjöhästarna efter jul :)
akvariumet mitt är på 200l...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju att ha mindre cirkulation också om man vill. Jag har en del mjukkoraller, skivanemoner, clownfisk och anemon, räka, eremit mm och använder endast en klassiskt luftpump inställd på långsam bubbling. Vattnet rör sig iaf lite och det har funkat bra för mig så här långt. Korallerna växer som aldrig förr, faktiskt bättre än när jag hade klassisk (10x) cirk i burken.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,enligt Calfo så är 10x cirkulationen främst avsett för SPS så det är nog inte konstigt om dina koraller växte bättre i lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm men med lite/ingen cirkulation förlorar man väl filtreringen och vitsen med en massa porös Levande Sten ! heller har jag missat nått
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att nedbrytningshastigheten i den levande stenen är så pass låg att det yttre flödet inte kommer att påverka något nämnvärt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa påstår att snabb cirkulation påskyndar nedbrytningen av ammoniak och nitrit men jag har inte märkt någon skillnad i mina burkar. Djuren verkar trivas ännu bättre i lägre cirk, och då kan det ju inte vara stora problem med nedbrytningen anser jag. Men, jag kan ha fel.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

av det jag har fått sett av min 5 månaders tank är att den fungerar jättebra...
finns massor av småliv och skallösa sniglar *hehe*
räkor, rörmaskar, ja... u name it...
jag klagar inte... får väl lägga upp nån bild här snart...
ha det bra allihopa :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en del som lyckasts få enorm tillväxt av både LPS och SPS med endast genomjuftning av vattnet vad jag läst. Vad skulle problemet vara, varför måste man ha 10x ström för att hålla SPS, LPS?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPS speciellt vill ha högre vattenflöde för att deras polyper ska hållas rena och att födan ska fångas upp i strömmen som passerar korallen.
Att man använder den högre cirkulationen grundas på att i början så kördes det ofta med lägre cirkulation i saltkar och det var då svårt att få koraller att överleva.
Även så lever de flesta koraller i naturen i relativt kraftiga strömmar skapade av vågor som bryter över reven.
Det är på grund av detta som det oftast anges i caresheets över koraller mängd cirkulation som är rekommenderad.
Och det finns koraller som vill ha mindre cirkulation och de som vill ha mer.
På grund av detta så är det viktigt att planera sina korall inköp så att man inte får flera olika preferenser som man inte kan sörja för.
De flesta mjuka koraller har ett betydligt lägre behov av cirkulation än LPS som ofta har lägre behov än SPS.

Därav så kan det även vara bra att planrera inredningen i akvariet så att flera olika miljöer avseende cirkulation och ljusflöde uppstår, för då kan man sörja för de olika behov som finns.
Att det fungerar utmärkt med låg cirkulation är jag inte ett dugg förvånad över, men betänk om det är nystartat att ni har frisk sten och nytt vatten och inte har börjat få en uppbyggnad av organiskt material i hörnen ännu.
Jag hade när jag startade en cirkulation på ca 8000L/tim i 250 liter med endast mjuka koraller + en LPS, och det fungerade perfekt, men det hade säkert gått bra med 2000 L/tim.

Och står det i ett caresheet att en korall vill ha ordentligt cirkulation så är det för att den trivs bäst så, men den kanske överlever utan det.
Och iaf jag är ute efter att försöka skapa en optimal tillvaro för de koraller jag inhandlar, mao har jag inte förutsättningar så handlar jag inte.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationen är ju också till för att syresätta vattnet. Maximal mängd löst syre i vattnet är mindre i saltvatten än i sötvatten och mindre ju varmare vattnet är, så ett korallrevsakvarium har sämre utgångsläge än t ex ett kallt sötvattensakvarium. Vill man syresätta vattnet ordenligt och har sjöhästar och en sump borde man kunna ha lugnare cirkulation i huvudkaret och en pump som cirkulerar ordentligt i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jag har ingen sump... tycker att det fungerar fint som jag har det nu :)
som sagt, mycket är väl också vad man har för djur och deras behov...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar säkert ändå. Ville bara dela med mig av lite funderingar angående syresättning i ett lugnt kar. Syreförbrukningen beror ju också på hur mycket djur och växter man har.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många intressanta synpunkter och idéer ang. cirkulation! Givetvis ska man ge djuren bästa förhållanden - men är det alltid bäst att efterlikna naturen så mkt som möjligt?
Ex. nordbor gillar -5 grader C och snö, sen vill dom ha ganska mörkt också ;-) Tänkvärt...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer utmärkt Krille, bara för att det verkar vara på ett vis behöver det nödvändigtvis vara så. Men för att vara säker på ett lyckat resultat så brukar ju det bästa sättet vara det beprövade. Men om alla bara använt beprövade metoder så skulle vi ha varit kvar på 1970 talets nivå inom saltvattensakvaristiken så
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...