Gå till innehåll

70L Mangrove Peninsula


PerS

Rekommenderade inlägg

Jag har idag ett Reefer 250 som jag inte riktigt känner att jag har tid att ta hand om som jag hade velat. Att starta ett nytt akvarium ger väl inte direkt mer tid över för annat om man tänker kortsiktigt, men om jag framöver avvecklar det gamla så kanske ett mindre akvarium kan vara lättare att ta hand om...intalar jag mig... 🤔

 

Tråden börjar med lite tillbakablickar eftersom karet redan är under uppstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett år sedan köpte jag några mangroveskott som har växt i en liten kub vid skrivbordet. När jag har gjort vattenbyten i mitt akvarium så har jag använt det gamla vattnet till mangroven, så den har växt i saltvatten i ett år och det har fungerat bra. Tanken är att flytta över mangroven till det nya karet.

 

Det finns lite olika tankar om hur djupt substrat man behöver till mangrove, och tex Julian Sprung säger att man egentligen inte behöver nåt substrat alls. Jag valde dock att ha lite djupare substrat och tänkte att det även skulle kunna fungera som en DSB.

 

Detta akvarium ska vara billigt och low tech, så jag började kolla på färdiga optiwhitekar som skulle kunna vara lämpliga. Jag fastnade för ett med måtten 80x35x35cm som skulle kunna placeras som ett peninsula med en inbyggd sump. Planeringen skedde på lekplatser medan sonen härjade runt, så för att få en känsla av hur det skulle kunna se ut så blev det skissande i Google Sheets i telefonen 😁

 

Screenshot_20241016-163026.thumb.png.1b725689396d6f86ef622c2164724aa3.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet fanns i lager i en lokal butik, så jag köpte ett medan jag funderade på passande möbel. När jag provfyllde karet visade det sig dock att fogarna på ena sidan var dåliga, så det åkte tillbaka till butiken igen en vecka senare när ett nytt hade kommit in.

 

Nästa kar klarade provfyllningen, så nu behövde jag lite glas till den inbyggda sumpen. En tripp till Återbruket och 60kr senare så hade jag 3 glasskivor som jag kunde skära till och limma in.

 

PXL_20240902_120822956.thumb.jpg.0a5af947f7a9049bf9a99b84c710cc0c.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte kan ha nät på karet när mangrove växer ur vattnet så tänkte jag att lite lägre vattennivå skulle minska risken för att fiskar hoppar ut. Facket för returpumpen anpassades för en Jecod DCP 2500 som med en eller två random flow generators borde ge tillräckligt flöde i karet utan extra pumpar. Första facket är tillräckligt stort för en Tunze 9004 om jag skulle vilja ha en skummare i framtiden.

 

En skiva limmades även mitt i karet för att mangroven skulle kunna växa i djupare sand i bakre delen av karet.

Ändrat av PerS
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...