Gå till innehåll

Brun alg.


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Hej på er, jag undrar om det är någon som har något tips om hur jag ska bli av med en alg som börjar bli störande i mitt akvarie. hade en liten buske för någon månad sen men då verkade det som den blev uppäten. Den kom tillbaks i samband med att jag behandlade mitt akvarie med flatworm-exit, då mina algätande fiskar dog (zebrasoma flavensec & en bicolour blennid). Algerna har nu på slutet börja breda ut sig över stenen. Jag har en ny kirurg &en blenid, &mina vatten värden är bra.

Nu till frågorna.

Kan det vara så att min gamla kirurg åt algera men inte den nya?

Någon annan fisk/ lägre djur som äter dom?

Algen är rätt porös och relativt lätt att ta bort för hand. Färgen är brun ,men när man kollar uppifrån så ser den lite lila-florucerande

post-1572-14468912789018_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack nocker. nason är utesluten, den blir för stor. Ska försöka hitta någon av dom andra.

Diadem sjöborren är den svarta med långa smala taggar va? Mithraculus=mitrax?

MVH/ Andreas

Diadema är släktnamnet för en grupp med sjöborrar, sök på släktnamnet så får du upp lite info om dom.

Mithrax crab (Emerald Crab) heter igentligen Mithraculus sculptus, men i handeln kallas de för Mithrax crab. Jag antar att det är den du undrar över.

Ta reda på lite info om förslagen innan du köper något, t ex finns det en nackdel med sjöborrarna. De kommer även att knapra på de alger du vill ha kvar t ex kalkalgerna. (enligt Sprung kommer det att vara en försumbar åtgång på kalkalgerna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...