Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Alla vet nog att vår utrustning funkar bättre när den ör rengjort men det bär emot att göra det då det tar tid och kraft samt att vi nog alla har lite kabelsallad under karen som då måste ordnas med. Hur som helst så ville jag ge ett tips om hur man kan förenkla jobbet med att rengöra pumpar och skummare. De som har varit i hobbyn ett tag vet nog om detta men för de nya så kan det vara ett bra tips. Ta skummaren och ställ den med pump och allt i en bytta med varmt vatten (jag har 25l i min) och häv i ett par nävar med citronsyra. Min köper jag i bulk via alltfraktfritt.se. Sedan låter jag detta stå och gå en till två timmar lite veroende på hur skitigt det är. Om man vill kan man slånga i sina pumpar också som då får sig en rengöring. Efter att det är ”klart” så är det bara att skölja av under kranen och ev dra av med en trasa/svamp. Det kan vara bra att ta isär sakerna när man sköljer av dem för då kan man se om något behöver bytas, repareras eller om det finns något som man behöver skrapa loss. Själv använder jag ett par gamla tandläkarverktyg till detta då de ger bra ergonomi och effekt. Sen är det bara att sätta ihop och stoppa tillbaka i karet. Och när du ändå har pumpen och skummaren ut karet varför inte passa på att göra ett vattenbyte/suga ur sumpen? Detta hår kätt att göra med en lite pump typ sicce syncra 1.0 som kan låter slangen gå till en hink.

god jul och lycka till!IMG_2471.thumb.jpeg.4e293f9b455f574602c3bc354cae5552.jpeg

• Gilla 5

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...