Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej!

Jag har ett tidigare akvarium som jag planerar att bygga om till en sump enligt bifogad ritning.

Jag skulle gärna vilja ha lite feedback – är det något jag missar eller något som kan förbättras i designen?

Dessutom undrar jag om det finns någon i Stockholms- eller Mälardalsområdet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att bygga sumpen mot ersättning?

Tack på förhand!

Skickat från min iPad med TapatalkIMG_7495.jpg

Postat

Se till at du kommar åt tekniken enkelt. 

Refugium skal vära typ 10% av totale vattenvolum för at ha max effekt. Ljys isolera så du slippar kalkalger ställen du inte vil ha dom. 

• Gilla 1
Postat

Tack Thomas för bra tips, i vilka nivåer limmar man skiljeväggarna ?
Finns det någon guide på hur man gör här på SG?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Postat

Personligt tänkar jag jo mera vatten det bättra, men du måste tänke på hvad som händer om/när strömmen går. Du skal med andra ord ha plats till x antal liter vatten som rinner från DT til sumpen, ellers får du problem med frugen :) 

Om jag inte mins fel var dett et shallow reef du byggar, 40 cm, och 400 liter? 

I mitt system rinner ca 3 cm vatten i sumpen, så dett är rundt 100 liter, så kansche 40 liter i dit system, så jag skulle dubbla så der är plats med 80 liter. 

Så om du håller dig på 35 cm har du plads till mindst 55 liter vatten från DT. 

Ett annet tips är at ha plats till alt RO vatten i sumpen för den dag pumpen hänger sig, och dett är rundt 38 liter. 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...