Andise85 Postat 2 timmar sedan Postat 2 timmar sedan Hej alla! Jag har hållit på länge med sötvatten och vill nu börja med salt. Jag har ett Juwel Lido 200 kar som jag vill använda som passar in bra i vardagsrummet och som jag redan har. Har tänkt att ha kvar innerfiltret som sitter original. Jag har bytt ut pumpen till en som pumpar 1000l/h, Vad skulle ni köra med för filtrering i boxen? Utöver det så ska jag köpa: Eheim skim Marine 300 Eheim reeflexuv +e500 uv-steriliser sen nån bra lampa och ta bort locket på akvariumet. Tips på bra lampa? Finns så mycket att välja på. Tacksam för alla tips på vägen mot mitt saltvatten kar Citera
Andise85 Postat 2 timmar sedan Författare Postat 2 timmar sedan Jag kommer ha en pump till uvc filtret som pumpar 600l/h så kommer ha ca 1600l/h. Behövs en wave maker också? Citera
Oscarhaglund Postat 25 minuter sedan Postat 25 minuter sedan Hej, kul att du kommer igång med salt! När det gäller design av saltkar finns lika många olika uppfattningar som personer. Så du kan säkert få många olika förslag. Här är mina. Lido 200 är ett utmärkt kar för en budget setup. Men eftersom det har en del begränsningar (ingen sump) så skulle jag satsa på något billigt och low tech för att se om man gillar salt för att sedan eventuellt satsa på ett sumpkar senare ifall man känner att man vill det. Här är vad jag skulle se till att ha. 1. En eller helst två cirkulationspumpar. Jag är partisk till begagnade eller billiga dc pumpar (typ jebao). 2. Doppvärmare (om du inte har varmt inne året om). 3. En värmekontroller till doppvärmaren så det inte blir fisksoppa om den går sönder. 4. Ny lampa gjord för salt. Antingen en ramp som får plats i locket eller en vanligare saltvattenslampa (köp begagnad så kan du spara mycket). Vill du ta av locket så tycker jag nog man även behöver följande. 1. Automatisk vattenpåfyllning ATO. 2. Hoppnät. Jag tycker inte att du behöver en skummare eller ett UVC. Eheim grejerna funkar säkert inte speciellt bra ändå… tror du kommer långt på bara vattenbyten och att begränsa antalet fiskar (och därmed matning). Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.