Postat 3 timmar sedan3 tim Hej,Rengjorde min sump förra veckan genom att byta 50% av vattnet i den samt ta bort mycket "klägg/gamla mat-beläggningar" på bottnen. Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt. Nu i efterhand inser jag att kag måste ha frigjort väldigt mycket bakterier från sumpen som sedan tagit sig upp till själva akvariet...Grumligheten lade sig tillslut, men efter 2-3 dagar märkte jag att några koraller blev brunaktiga samt att några fiskar betedde sig lite konstigt. Jag körde ett Salifert nitrat-test och såg att nivån låg närmare på nästan 100. Jag har bytt vatten i omgångar nu & fått ner det på ca 25-30. Två fiskar har tyvärr hunnit att dö :(Jag har skimmer, bio-pellets/påse, uvc 18w samt aktivt kol i sumpen. Är det bara att byta mera vatten i olika omgångar för att sänka nitraten ytterligare? Jag vill ju inte tömma ut för mycket vatten & därmed nyttiga bakterier.Tacksam för hjälp Ändrat 3 timmar sedan3 tim av Saltgörka_
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.