Postat 9 timmar sedan9 tim Hej,Rengjorde min sump förra veckan genom att byta 50% av vattnet i den samt ta bort mycket "klägg/gamla mat-beläggningar" på bottnen. Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt. Nu i efterhand inser jag att kag måste ha frigjort väldigt mycket bakterier från sumpen som sedan tagit sig upp till själva akvariet...Grumligheten lade sig tillslut, men efter 2-3 dagar märkte jag att några koraller blev brunaktiga samt att några fiskar betedde sig lite konstigt. Jag körde ett Salifert nitrat-test och såg att nivån låg närmare på nästan 100. Jag har bytt vatten i omgångar nu & fått ner det på ca 25-30. Två fiskar har tyvärr hunnit att dö :(Jag har skimmer, bio-pellets/påse, uvc 18w samt aktivt kol i sumpen. Är det bara att byta mera vatten i olika omgångar för att sänka nitraten ytterligare? Jag vill ju inte tömma ut för mycket vatten & därmed nyttiga bakterier.Tacksam för hjälp Ändrat 9 timmar sedan9 tim av Saltgörka_
Postat 2 timmar sedan2 tim 7 timmar sedan, Saltgörka_ skrev:Hej,Rengjorde min sump förra veckan genom att byta 50% av vattnet i den samt ta bort mycket "klägg/gamla mat-beläggningar" på bottnen. Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt. Nu i efterhand inser jag att kag måste ha frigjort väldigt mycket bakterier från sumpen som sedan tagit sig upp till själva akvariet...Grumligheten lade sig tillslut, men efter 2-3 dagar märkte jag att några koraller blev brunaktiga samt att några fiskar betedde sig lite konstigt. Jag körde ett Salifert nitrat-test och såg att nivån låg närmare på nästan 100. Jag har bytt vatten i omgångar nu & fått ner det på ca 25-30. Två fiskar har tyvärr hunnit att dö :(Jag har skimmer, bio-pellets/påse, uvc 18w samt aktivt kol i sumpen. Är det bara att byta mera vatten i olika omgångar för att sänka nitraten ytterligare? Jag vill ju inte tömma ut för mycket vatten & därmed nyttiga bakterier.Tacksam för hjälpBorde inte va Nitraten som dödar, skulle nog gissa på att det blivit syrefritt pga bakterie-blommning isf. Bara fortsätta byta vatten lite flera gånger men skulle också se till att ha bra skummning och bra ytrörelse för bra syretillförsel. @Lasse och @kaptenen kanske har någon input?
Postat 1 timme sedan1 tim 44 minuter sedan, izfisk skrev:Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt.Frågor1) Var det inte mjölkigt direkt efter det du gjort rent sumpen utan först dagen efter?2) Kör du med någon typ av organisk kolkälla -som NoPoX3) hur mycket matar du - till hur stort akvarium och hur många fiskar4) luktade klägget något - vilken färg hade det5) vad mäter du nitrat med?6) har du mätt nitrit?MVH Lasse
Postat 51 minuter sedan51 min Författare 19 minuter sedan, Lasse skrev:Frågor1) Var det inte mjölkigt direkt efter det du gjort rent sumpen utan först dagen efter?2) Kör du med någon typ av organisk kolkälla -som NoPoX3) hur mycket matar du - till hur stort akvarium och hur många fiskar4) luktade klägget något - vilken färg hade det5) vad mäter du nitrat med?6) har du mätt nitrit?MVH Lasse1: Minns inre riktigt, men det blev nog mjölkigt strax efter att jag drog igång pumpen igen efter rengöringen2: Kör fluval Karbon3: två gånger om dagen. 250L red sea. 8 fiskar.4: Vill inte minnas att det luktade något. Grönt var det, hade nästan bildat något som liknande små tubliknande "maskar" på bottnen5: Salifert nitrat n03 test kit&: Nitriten mäter ofarligt Ändrat 48 minuter sedan48 min av Saltgörka_
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.