Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej,

Rengjorde min sump förra veckan genom att byta 50% av vattnet i den samt ta bort mycket "klägg/gamla mat-beläggningar" på bottnen. Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt. Nu i efterhand inser jag att kag måste ha frigjort väldigt mycket bakterier från sumpen som sedan tagit sig upp till själva akvariet...

Grumligheten lade sig tillslut, men efter 2-3 dagar märkte jag att några koraller blev brunaktiga samt att några fiskar betedde sig lite konstigt. Jag körde ett Salifert nitrat-test och såg att nivån låg närmare på nästan 100. Jag har bytt vatten i omgångar nu & fått ner det på ca 25-30. Två fiskar har tyvärr hunnit att dö :(

Jag har skimmer, bio-pellets/påse, uvc 18w samt aktivt kol i sumpen. Är det bara att byta mera vatten i olika omgångar för att sänka nitraten ytterligare? Jag vill ju inte tömma ut för mycket vatten & därmed nyttiga bakterier.

Tacksam för hjälp

Ändrat av Saltgörka_

Postat
7 timmar sedan, Saltgörka_ skrev:

Hej,

Rengjorde min sump förra veckan genom att byta 50% av vattnet i den samt ta bort mycket "klägg/gamla mat-beläggningar" på bottnen. Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt. Nu i efterhand inser jag att kag måste ha frigjort väldigt mycket bakterier från sumpen som sedan tagit sig upp till själva akvariet...

Grumligheten lade sig tillslut, men efter 2-3 dagar märkte jag att några koraller blev brunaktiga samt att några fiskar betedde sig lite konstigt. Jag körde ett Salifert nitrat-test och såg att nivån låg närmare på nästan 100. Jag har bytt vatten i omgångar nu & fått ner det på ca 25-30. Två fiskar har tyvärr hunnit att dö :(

Jag har skimmer, bio-pellets/påse, uvc 18w samt aktivt kol i sumpen. Är det bara att byta mera vatten i olika omgångar för att sänka nitraten ytterligare? Jag vill ju inte tömma ut för mycket vatten & därmed nyttiga bakterier.

Tacksam för hjälp

Borde inte va Nitraten som dödar, skulle nog gissa på att det blivit syrefritt pga bakterie-blommning isf. Bara fortsätta byta vatten lite flera gånger men skulle också se till att ha bra skummning och bra ytrörelse för bra syretillförsel. @Lasse och @kaptenen kanske har någon input?

Postat
44 minuter sedan, izfisk skrev:

Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt.

Frågor

1) Var det inte mjölkigt direkt efter det du gjort rent sumpen utan först dagen efter?

2) Kör du med någon typ av organisk kolkälla -som NoPoX

3) hur mycket matar du - till hur stort akvarium och hur många fiskar

4) luktade klägget något - vilken färg hade det

5) vad mäter du nitrat med?

6) har du mätt nitrit?

MVH Lasse

Postat
  • Författare
19 minuter sedan, Lasse skrev:

Frågor

1) Var det inte mjölkigt direkt efter det du gjort rent sumpen utan först dagen efter?

2) Kör du med någon typ av organisk kolkälla -som NoPoX

3) hur mycket matar du - till hur stort akvarium och hur många fiskar

4) luktade klägget något - vilken färg hade det

5) vad mäter du nitrat med?

6) har du mätt nitrit?

MVH Lasse

1: Minns inre riktigt, men det blev nog mjölkigt strax efter att jag drog igång pumpen igen efter rengöringen

2: Kör fluval Karbon

3: två gånger om dagen. 250L red sea. 8 fiskar.

4: Vill inte minnas att det luktade något. Grönt var det, hade nästan bildat något som liknande små tubliknande "maskar" på bottnen

5: Salifert nitrat n03 test kit

&: Nitriten mäter ofarligt

Ändrat av Saltgörka_

Postat
10 timmar sedan, Saltgörka_ skrev:

Grönt var det, hade nästan bildat något som liknande små tubliknande "maskar" på bottnen

Har du belysning i sumpen? Tubliknande maskar är ofta ofarliga nyttodjur som filtrerar vattnet

5: Salifert nitrat n03 test kit

&: Nitriten mäter ofarligt

Jag frågade om nitriten eftersom om du har nitrit så påverkas nitratavläsningen till att ge ett falskt resultat. I fallet Salifert är det falska resultatet mellan 50 - 100 * nitritvärdet. Ett nitritvärde på 0,5 kan alltså ge en felläsning på mellan 25 till 50 ppm nitrat

3: två gånger om dagen. 250L red sea. 8 fiskar.

Det var inte frekvensen jag var ute efter - det var mängden och vilken typ av mat du använder

2: Kör fluval Karbon

Det är ett aktivt kol - inte organisk kolkälla. Otganisk kolkälla är NoPOx, vodka, ättika eller socker som exempel,

Minns inre riktigt, men det blev nog mjölkigt strax efter att jag drog igång pumpen igen efter rengöringen

Frågan ställdes för att få en uppfattning om det var mojs från rengöringen eller något som växte till i din visningsdel efteråt

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.