Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag har haft 3 Tunze ORCA mk2 i två veckor och tänkte skriva om mina erfarenheter här.

IMG_6700.jpeg

Jag skrev lite initial i min egna tråd precis när jag fick dessa men jag tycker att det kanske är värt att låta detta ha en egen tråd.

Vad är Tunze ORCA? Det är cirkulationspumpar som sitter på ett skaft som är kopplat till en motor som kan göra att de roterar av sig själv.

IMG_6702.jpeg

Detta är i sig ingen nyhet, det finns flera mindre företag som har tillverkat liknande motorer i flera år. Det nya här är för det första att det är ett större företag, Tunze, som tillverkar dem samt att eftersom de gör både cirkulationspumpen och motorn så har de kunnat knyta ihop det med en bra app där man kan kontrollera det hela mycket bättre än vad tidigare varianter haft möjligheten till.

Jag har köpt 3 stycken orcas med medföljande pumpar (de går även att köpa stand alone). Två stycken 6105 till det stora akvariet (130x72x60) och en 6075 till mellankaret (99x57,5x55).

I mitt stora akvarium har jag väldigt mycket flöde. Innan uppgraderingen så hade jag 2 mcp150 gyres, 1 scp 120 gyre, 4 aow16 och en dwp9 pump.250929_OSH0833.jpeg

Tanken här var att försöka få bort de stora gyre pumparna på kortsidan samt att försöka bli av med olika deadspots.

I det mindre akvariet har jag mindre flöde men det var ändå två mlw30 och en dwp9. Här har jag bytt ut båda mlw30 pumparna mot en Tunze orca 6075.

IMG_6704.jpeg

Initialt hade jag problem med att lyckas ansluta alla pumparna, se mer i min akvarietråd om det, men efter att ha fått väldigt bra support genom whatsapp så lyckades jag ansluta alla.

När man konfigurerar pumparna så vrider man dem till de intervallerna man vill att de ska rotera mellan. Man börjar då med att vrida pumpen till max man vill åt ena hållet för att sedan vrida till max man vill åt andra hållet. Väldigt smidigt. Efter initialkonfigurationen så kan man även gå in och bestämma saker som att man vill ha olika flöden i olika rotationspositioner.

Ett exempel, säg att jag roterar mellan 0-150 grader. Vid 0-30 grader så är pumpen riktad mot kortsidan så där ställer jag ner intensiteten till 30%. Vid 70-90 grader är pumpen rakt framför en korall jag inte vill ska få för kraftigt direkt flöde så jag ställer ner den till 50% medans den i övrigt är på 100%.

Detta är extremt användbart då jag själv märkte just att jag inte kunde ha max flöde längs kortsidan, men nu behöver jag inte ställa ner hela pumpen utan kan sänka intensiteten just där det behövs.

I det stora akvariet har jag satt pumparna till att rotera med olika hastighet, vilket gör att jag får en turbulens som inte går att återupprepa med fasta pumpar.

Resultatet är att de dead spots i mina akroporakolonier där det förut ansamlats detritus är det nu rent.

Dock är det så att mycket av den detritusen nu samlas på botten eftersom jag nu inte har jättestora gyres som når hela vägen ner till botten.

En annan sak man bör vara medveten om är att pumparna är stora och även om stången de sitter på är satt till sitt kortaste så sticker de ner ungefär 20cm från fästpunkten (rimless eller eurobrace).

Jag var tvungen att klippa på min stora acropora för att de skulle få plats.

IMG_6699.jpeg

Intressant nog så kan man se här hur pumparna är riktade rakt in i några koraller, men det verkar funka bra. Jag kan tänka mig att det beror på rotationen så att de inte blir påblåsta hela tiden.

Vad tycker jag i helhet? Jag är absolut nöjd, men det är helt klart lyxprylar som inte är biliga.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.