Gå till innehåll

54 liter saltvatten?


pimo

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har ingen som helst erfarenhet av saltvattensakvarier, men jag är väldigt faschinerad av dom.

Har ett 54 liters sötvattens "akvariepaket" som står tomt som jag funderar på om man kan göra något litet saltvattensprojekt i?

Vilken utrustning krävs?, just nu har jag ett innerfilter, doppvärmare, ljusramp.

Vad skulle man kunna ha i karet?, kan man ha några få fiskar eller är det för litet för det?

tacksam för hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 54-liters juwelakvarium som är salt. Det går aldeles utmärkt (även om vissa fnyser åt storleken)

Man kan inte ha stora fiskar/sjstjärnor etc, men koraller och lägre djur går bra. Jag har även en clownfisk i mitt, men mer fisk tänker jag inte stoppa i.

Jag har kompletterat den inbyggda 15-wattslampan med en 24-wattslampa såjag har totalt 39w belysning. 2stycken pumpar på totalt 1800 l/t. I övrigt har jag ingen annan tekniskutrustning.

Om du inte kan något om saltvatten så läs, läs läs. När du läst dygnet runt i en månad. Läs då i en månad till.

Det finns lika mycket teorier som det finns saltvattensakvarister, men läser du tillräckligt mycket så kommer du kunna bilda dig en uppfattning om vad du tror fungerar/är det rätta för dig.

bra sidor att läsa är här på guiden (framförallt tråden nano-akvarim) och http://www.nano-reef.com

Sen är det lättare att svara på frågor om du har mer specifika frågor och funderingar. Välkommen till en rolig, spännande och icke plånboksvänlig hobby.

Så för att svara på din första fråga. 54 liter kan man ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns massor av trådar om detta.. men några tips från en nybörjare:

*Starta ett större akvarium direkt! lättare att få balans och man kan ha roligare saker i burken.

satsa på minst 200l

*Skummare av venturimodell, låt dig inte lockas av små, billiga saker med träutströmmare.

*cirkulation, minst 10% av akvarietsstorlek i cirkulation är en gamal tumregel. och skippa innerfiltret, använd enbart pumphuvudet som powerhead.

*Ljus, ordentligt med ljus. Det duger inte med ett par lysrör om du har tänkt ha koraller, metalhalogen eller en ramp med många T5-lysrör.

*Levande sten, här går åsikterna isär.. men jag tycker du ska satsa på minst 25% av akvarietsvolym i kg sten.

*Sen alla grejer runtomkring.. salt, tester, tillsatser osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...