Gå till innehåll

Sjuk Six Line Wrasse?


Rekommenderade inlägg

Kom hem idag å drog på belysningen lite för att se hur karet skött sig under dagen.

Kunde dock bara hitta min phalaena å min salarias. Min Six Line Wrasse fanns inte att finna. Efter att ha letat bra länge så gick jag å ordnade mat, och när jag kom tillbaka så såg jag den lille gynnaren smma omkring mot bottnen. Såg nästan ut som han sökte mat mot botten, men utan att egntligen öppna munnen. Såg ut som den hade lite problem med cirkulationen och "följde nästan strömmen" utan att direkt vingla med kroppen. Sen ställde den sig aldeles stilla under en sten å bara stod där under säkert en kvart...inga synliga prickar eller missfärgningar på den sidan iallafall...

Sen fick den fart å for runt på bottnen en stund och "följde med strömmen" eller jobbade mot den. Å så simmade den in i stenröset å har inte synt mer senaste 5-6 minutrarna.

Saken är väl den att denna fisk nästan aldrig varit vid bottnen förut utan brukar hålla sig i mittenregionen å leka i LS.

Att den inte är helt okej förstår jag, men vad kan ha hänt?

Kollade nyss vattenvärdena och allt ser rätt ok ut:

Temp: 28-29C

Salt: 1.023

pH: 8.3

kH: 7.5/2.70

Nh4: 0-0.25

No2: 0

No3: <50

Po4: 0-0.03

Ca: 350

Sägas skall väl att jag fyller på Salifert AllInOne varje lördag, så därav är kH och Ca lite låga. No3 är på väg ner då det var på gränsen mellan 25-50 nu å låg på 50 för ett par veckor sen...kör med AN Stop Nitrat i ett innerfilter för tillfället...

Någon som känner igen symptomen å vågar sig på att gissa om det kan vara något smittsamt eller om den bara insjuknat i nått spotant. Den har inte tidigare visat att nått skulle vara fel å fungerade precis som vanligt så sent som igår. Imorron var det precis 2v sen den flyttade in.

Tacksam för alla svar, förslag å tips. MVH /Erik

PS. Var på väg att gå å köpa mig ett par små odlade ocelarisclovner imorron...men nu vetetusan om jag vågar med denna insjuknade fisk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat lite på om den kan blivit skadad på något vis...även om det inte är nått jag sett. Har palythoa (eller hur det stavas) på en sten och på samma sten finns även an glasros på ca 1cm i diameter som jag ännu inte lyckats ta död på.

Funderar lite på om sixlinern kanske kommit mot någon av dessa och blivit "stungen"?

Råkade även få med en liten krabba med den nya LS...den var förvisso inte mer än kanske 1½ cm inkl klor och ben, men jag tänkte om den kanske attakerat wrassen om de råkar vara i samma grotta under natten...!?

Nu har jag inte sett den på säkert en timme eller så så den ligger väl å trycker under nån sten eller så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo...har funderat på det....kollade precis nu å då ligger tempen på ca 29C....ska väl försöka få fatt på en eller två fläktar...eller hitta nån drivkälla till 2st 80mm alt 120mm datafläktar jag har liggandes i en låda...

Är 29-30C farligt för fiskar? Trodde mest korallerna mådde dåligt vid 29-30...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm...nu när jag gick upp å kollade karet så var lilla wrassen framme å simmade som vanligt igen. Frågan är om det inte haft rätt mycket med tempen att göra...förvisso var tempen på ca 29C fortfarande, men det är ju möjligt att det varit kallare under natten. Har letat på lite datafläktar som skall försöka monteras in...

Återstår att se om fisken fortsetter bete sig normalt eller om den återgår till sitt sjukliga beteende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...