Gå till innehåll

Biltemas avlops grejer till akvariet?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det nån som provat biltemas avlops grejer till akvariet dom måste ju funka till avrinningen tycker jag det finns ju ingen belastning på den å priset stämmer ju ganska bra för plånboken.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag sitter här och kollar i min katalog ifrån biltema så hittar jag inga avloppsrör i pvc. Jag hittar bara avloppsrör i pp-plast, vilket inte passar sig till saltvatten så bra, rätta mig om jag har fel.

Men om det finns rör på biltema som funkar för saltvatten så är det välldigt intressant med tanken på priset på pvc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ABS plast i Biltemas rör, samma vita som säljs på Bauhaus fast till halva priset.

Genomföringar har iaf inte jag sett, förutom skrovgenomföringar, men dessa lämpar sig inte för detta ändamål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte Biltemas rör vid ett senare tillfälle, var bara komplettering för senare rördragningar, genomföringen är en vanlig dyr PVC.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att limma pp-plast. När det gäller tryck, så rekomenderas inte ABS rör, men då tror jag inte man menar det lilla tryck som akvariepumpar kan komma upp till. de flesta akvariepumpar har inte mera än 5-6 meters tryckhöjd, vilket motsvarar 0,5 -0,6 atmosfärers övertryck.I vattenledningar brukar det vara ca 4-5 bar.
En nackdel dock med ABS-rör är att de inte går så lätt att finjustera dom genom att värma på dem, dom spricker lätt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Jaha, detta var en gammal tråd som diskuterar lite billigare alternativ än PVC-U.

Om jag förstår det rätt så går det utmärkt att använda dessa rör "avloppsrör" från akvariet ner till sumpen, men sen rekommenderas man använda PVC från returpumpen tillbaks upp i karet?

Nån som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...