Gå till innehåll

drar till kolmården v.30...


Draedon

Rekommenderade inlägg

... med husvagn och familj. bara matchande träningsoveraller kvar så kan jag dra in full pott med vuxenpoäng för den semestern haha ;)

nåja, åter till ämnet.. hur är deras "tropicarium"?

jag bryr mig inte om tigrar, apor och giraffer. det är fiskarna jag är ute efter, och 100 000l saltvattensavdelning låter ju lovande.

finns det kanske något annat saltrelaterat i närheten när man ändå är ute och flänger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deras tropicarium är helt ok med svenska mått, inte så mycket koraller och sånt men man får klappa och mata lite rockor och småhajar. Dyker du kan du boka en simtur med hajarna, vill du mata dom stora hajarna så är det tyvärr ca 8 månaders väntetid. (helt klart värt att vänta på)

Vackra saltvattens akvarium är tyvärr något som saknas på deras anläggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fridyker bara, har inget cert för att dyka med tuber vilket jag antar är ett måste.

har dock dykutrustning, men jag har inte fått tummen ur och fixat cert ;)

synd att det bara är "ok".

men vad finns det för "fina" publika akvarium i sverige då? är det göteborg som gäller då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla anläggningar har sina poänger, jag kan själv inte utse en segrare.

Mina erfarenheter av några svenska anläggningar:

Universeum Göteborg, Snyggt mordent och genomtängt.

Tropicarium kolmården, Stort och fint hajakvarium

Skansen, Inte så stort men några väldigt fina akvarium.

Aquaria vattenmuseum, ligger mellan Grönalund och Wasamuseet, även det värt ett besök

Havets hus, Lysekil Visar på ett bra sätt vad som fins längs Svenska kusten.

Landets bästa revakvarier fins ju undangömda i källare och andra skumma utrymmen:)

Ska man ha något som är bättre så får man tyvärr åka utomlands,

Sen fins det ju några butiker som har riktigt trevliga utställningskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen, ska till stockholm mot slutet av sommaren kanske ska passa på att kolla in det som finns där.

sen är nog det sant som du säger:

Landets bästa revakvarier fins ju undangömda i källare och andra skumma utrymmen:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker kolmårdens haj akvarium är helt OK, Jag har varit med å dykt där flera gånger som instruktör mäst med svennsexor och möhippor innan dom har börjat dricka forståss. Det är rett dyrt men har alldrig opplevt att någon varit missnöyd med detta äventyr enn. Det är helt klart en jetteopplevelse och ja man måsste minnst ha dyksärt för open water för att gjöra det. Tyvär har dom väldigt dårligt med koraller och snygga saltvattens kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...