keyser Postat 2 juli 2006 Postat 2 juli 2006 Ville se om det var stor skillnad mellan aqua medics 13k och sylvanias 20k.Det var stor skillnad. Gör ett nytt test i akvariet när jag blivit av med algerna.Bilderna är tagna med samma kamera inställning Citera
Iksero Postat 2 juli 2006 Postat 2 juli 2006 Med risk för påhopp, men iallafall.Tydligen så går kelvinskalan bara till c:a 10 000K.Det är alltså vi, akvarister som "uppfunnit" dessa större kelvintal, egentligen är bör dessa ljuskällor defineras som mer eller mindre "blåa".Utan (länkbevis) så påstår jag (enligt uppgift) att man mäter/specar "våra" +10K ljuskällor enhetslöst med x & y, men just vad det är kan jag ej svara på. Även tillverkare har nu tagit efter "oss" och specar i +10K.Härav att "samma" ljuskälla från olika tillverkare är olika blåa. Citera
Guest slaktavfall Postat 2 juli 2006 Postat 2 juli 2006 vad menas med X & Y?jag vet ju vad de är till för inom matematiken och i höjd & längdskala, men sen tog det tvärstopp. Citera
acuario Postat 2 juli 2006 Postat 2 juli 2006 Härav att "samma" ljuskälla från olika tillverkare är olika blåa. Stämmer verkligen. Coralvue 14000k är mycket mycket mer blåa än BLV 14000k som ett exempel. Citera
acuario Postat 2 juli 2006 Postat 2 juli 2006 http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=16&cat=1979&articleid=2689 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.