xxxperxxx Postat 2 juli 2006 Postat 2 juli 2006 Hejsan. Hade för några år sen ett litet 150L kar med några mjukkoraller (och fisk) som växte som ogräs. I detta kar tillsatte jag T.M. magnesium med jämna mellanrum. Detta var jag tvungen att göra för att hålla halten uppe på en acceptabel nivå. I mitt nuvarande 500L kar har jag bara SPS-koraller (och fisk såklart). Det har varit igång i 11 månader och jag har tillsatt ungefär 6-8 teskedar magnesium hittills. Detta är "en droppe i havet" i jämförelse med mitt tidigare kar. Gör vattenbyte lika ofta som då. Varför sjunker inte Mg-halten? Vilka djur/växter behöver mycket magnesium? Kalkalgerna frodas ändå. Citera
jens karlskrona Postat 3 juli 2006 Postat 3 juli 2006 En gissning kan väl vara att salten i dag är mycket mera berikade och att du inte förbrukar mer än du tillsätter via vattenbyten...... Citera
xxxperxxx Postat 3 juli 2006 Författare Postat 3 juli 2006 Då använde jag Tropic Marins vanliga salt (som fortfarande finns på marknaden), men nu använder jag Tropic Marins "Pro Reef". Citera
Halogen Postat 3 juli 2006 Postat 3 juli 2006 Hej,Jag upplever nog att man måste tillsätta Mg till de flesta salter för att komm upp til rekommenderade 1300ppm.Annars är det väl mest kalkalger som drar Mg. / Pär Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.