Gå till innehåll

Några tankar runt min kylare. AM titan500


Christer T

Rekommenderade inlägg

Det är nu tre-fyra veckor sedan jag körde igång min Aqua-Medic Titan 500 och jag har några reflektioner runt den.

Först kan jag bara säga att jag är glad som till slut bestämde mig för att köpa den. Med det väder vi haft senaste veckorna är det tveksamt om något hade levt i burken utan. Nu simmar firrarna omkring i 26°C och när det varit som varmast har man varit sugen att göra dom sällskap.

Fördelen är helt klar: Den håller temperaturen på en jämn och bra nivå, i varje fall när jag kör den i sumpen om den hämtat och lämnat vatten direkt i karet så kanske jag inte varit nöjd. Därmed kommer jag in på nackdelarna: Den här kylaren har en väl tilltagen hysteris om man kan kalla det så. Om jag ställer den på 25°C så slår den igång vid 26°C och går till vattnet når 25,9°C. Om jag körde den direkt i karet så skulle jag inte vara så nöjd med dom svängningarna men eftersom jag kör den i sumpen så ”buffras” temperaturen och i karet förekommer inte dom svängningarna. En nackdel som alltså går att komma till rätta med.

I reklamen talar Aqua-Medic om hur tyst en Titan 250 är, dom glömmer att tala om hur mycket en Titan 500 låter. Jag har min i vardagsrummet. ”Visst är den ganska snygg” sa jag till min fru när jag ställde sjabraket jämte akvariet. Hon bara ruskade på huvudet. När den sen körde igång ruskande hon på huvudet igen och såg ganska irriterad ut. Med en mindre tolerant fru hade kylaren inte kunnat stå i vardagsrummet. Vårt vardagsrum blir ganska varmt på eftermiddagar och kvällar när solen ligger på. Med en Titan 500 kommer man ganska lätt upp i över 30°C. Det blir då en ”ond” cirkel, den allt varmare luften värmer upp akvariet som måste kylas med följd att kylaren avger ännu mer värme till luften.

Min kylare är lite överdimensionerad med tanke på nästa ”projekt”. Jag ska då se till att jag kan placera den i en skrubb eller möjligen i källaren.

Summering:

+”Rätt”(?) installerad håller den temperaturen på en jämn och bra nivå.

- Den tar ganska stor plats.

- Den låter mycket.

- Den avger mycket värme

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite info så fattade jag rätt att det är "bättre" att ta vatten från akvariet.

Väntar på min (AM Titan 150) vad aquamedic säger tysta kylare bara 20dB.

Vad jag förstått så är det bara 0,1grad mellan på och av som du säger.

För att tysta ner din kylare kan du ej se vad det är för modell och kanske byta ut denna fläkt mot en tystare!?? gäller bara att veta flödet på fläkten så man ej försämrar det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite info så fattade jag rätt att det är "bättre" att ta vatten från akvariet.

Väntar på min (AM Titan 150) vad aquamedic säger tysta kylare bara 20dB.

Vad jag förstått så är det bara 0,1grad mellan på och av som du säger.

För att tysta ner din kylare kan du ej se vad det är för modell och kanske byta ut denna fläkt mot en tystare!?? gäller bara att veta flödet på fläkten så man ej försämrar det hela

Om det bara var 0,1°C mellan på och av så skulle det nog vara lika bra eller bättre att ta vattnet direkt från akvariet. Men som det verkar med min kylare så är det 1°C. Jag pumpar visserligen inte riktigt rekommenderat l/h genom, det kanske kan ha någon påverkan.

Det är ju själva kompressorn som låter vet ej om det går att tysta ner den.

20 db är kanon! Ska bli kul att höra vad du tycker när du fått den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara var 0,1°C mellan på och av så skulle det nog vara lika bra eller bättre att ta vattnet direkt från akvariet. Men som det verkar med min kylare så är det 1°C. Jag pumpar visserligen inte riktigt rekommenderat l/h genom, det kanske kan ha någon påverkan.

Det är ju själva kompressorn som låter vet ej om det går att tysta ner den.

20 db är kanon! Ska bli kul att höra vad du tycker när du fått den.

Hur mycket pumpar du igen det hela.

TITAN 500: minimum 500, maximum 2000 liter/h

Är som du sa ang temperatur styrningen. Såg detta på deras sida

Temperature controller

digital, accuracy 0,1°C Set point adjustment in 1 °C steps

Så om man fattat det rätt 0,1 i noggranhet och 1 °C i varje steg.

Stämmer detta så får man koppla in den på en annan termostat

På tisdag skall den komma och jag kan hämtade min Titan 150 ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...