Gå till innehåll

Förberedelser och anläggande av DSB


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Nu har jag tillbringat 5 timmar med att suga ut gammal sand och lite ytterligare ommöblering i karet, ryggen började bli bra sliten mot slutet.
Och att flytta mittersta pelare mer åt vänster som Max föreslog blev det inget av med för det blev tillräckligt jobbigt som det var tyvärr.
Vänstra sidan är utrensad iaf och nu är den nya 110 liters sumpen full med LS som "blev över".
[img]http://zacke.sytes.net/img/photos/004%20Akvariet/03-12%20DSB/031229/PC270897.JPG[/img]
[img]http://zacke.sytes.net/img/photos/004%20Akvariet/03-12%20DSB/031229/PC280901.JPG[/img]
[img]http://zacke.sytes.net/img/photos/004%20Akvariet/03-12%20DSB/031229/PC280904.JPG[/img]
[img]http://zacke.sytes.net/img/photos/004%20Akvariet/03-12%20DSB/031229/PC280905.JPG[/img]

Trädgårdskalken jag köpt, 100Kg för 116 kr.
Skulle vilja ha lite input från de som "vet" om denna kalk fungerar bra?! Det står på baksidan "Dolomitkalken en ren svensk naturprodukt ..."
Den är iaf ungefär som mjöl i grovlek, så den är nog en väldigt liten kornstorlek.
[img]http://zacke.sytes.net/img/photos/004%20Akvariet/03-12%20DSB/031229/PC270896.JPG[/img]
[img]http://zacke.sytes.net/img/photos/004%20Akvariet/03-12%20DSB/031229/PC280902.JPG[/img]

Planen nu är att lägga i så mycket sand jag får plats med ungefär, frågan är nu hur jag ska göra detta på bästa sätt.
Jag har funderat lite på att hälla ner kalken via ett rör .
Men det kanske är enklare att bara skopa ner den med pumparna avstängda?!

Kom gärna med ideér och synpunkter innan jag börjar, kanske ikväll eller imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dolomit innehåller även en del magnesium, men den ska fungera bra vad jag förstått.

Rensa kalken innan du häller i den!
Visst, man vill ha så finkornigt som möjligt men det är svårt att få den och sätta sig. Minsta lilla "vattenpust" kommer att röra upp ett moln av fint stoft.

Jag testade med orensad trädgårdskalk för ungefär ett år sen och det slutatade med att jag fick riva upp allt igen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Zacke,
Skall precis själv till att anlägga en DSB så det är ju perfekt att du dragit igång med din, så du ligger lite före mig =). Är själv inne på samma typ av kalksand, men har inte kollat hur den ser ut, kornstorlek, rundhet på kornen mm. Skall ha min i en 60 liters sump tillsammans med Caulerpa hade jag tänkt.
Denna kornstorleksfördelningen har jag sett på flera sidor jag varit inne på:[url="https://www.saltvattensguiden.se/upload/bilder/Nicklas_dsb-sammansättning.jpg"][/url]

Skall bli intressant att följa..
Kommer du att försöka få tag på någon levande sand att ympa in?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du måste nog skölja den .Jag håller precis på att starta ett refugium med en dsb och jag har samma kalk Det blev som grädde första sköljningen men nu ser det bra ut.
jerker
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att rörmetoden funkar bäst iom att du har vatten i karet...om du skopar misstänker jag att du får "kalkdimma" i hela karet under ganska lång tid[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley11.gif[/img] När jag slängde i kalken för DSB:n så lade jag i den innan vattnet och även om jag var ordentligt försiktig så slutade det ändå med kalkdimma, fukta kalken och försök med rörmetoden!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kan få tag på levande sand kommer jag köpa detta, men det är ju rätt dåligt med detta i Sverige vad jag har kunnat utröna. Men till rätt pris och tillgänglighet så.

Då blir det till att säta igång att skölja, kan ju ta ett tag

Då är bara frågan om det fungerar med 32mm rör med en tratt eller om man ska ha grövre grejer, man får väl testa.

En bild på grovleken på kalken.


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Milkshake någon?


Märkte att man inte ska göra för noga, man tar lätt bort mer än bara dammet om man inte tar det lungt.
De sista ggr jag sköjde var det jag tog ut var tungt och "fastnade" i badkaret, gick knappt att skölja ner. Får hoppas att det inte sätter sig nått rör nu bara.
Ett "problem" till.
Sanden som är kvar i hinken sitter som cement!
Fick skära och skrapa med en kniv för att få ur den ur hinken.
Men bättre sandslottsbyggarsand får man leta efter!!
Nästa ggn får jag ta det lite lugnare med sköljningen, ca 40% av det jag började med den här gången sköljdes bort.
Av ca 5 liter återstår ca 3 liter.
Ännu en dag i saltvattensakvaristikens underbara värld

[img]http://zacke.sytes.net/img/photos/004%20Akvariet/03-12%20DSB/PC300921.gif[/img]

Å nog va den helt perfekt allt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en kort konvalecensperiod efter nyårsafton så har jag börjat stoppa i sanden.
Kan dock upplysa om att rörmetoden inte var speciellt bra, det blidde dimma så jag inte kunde fortsätta för att jag inte ser nått.
Ska när, eller om, det klarnar försöka att skopa ner med ett litermått ist. Förhoppningsvis så binder det då bättre än när det "rinner" ner via röret.

PH verkar inte ha påverkats så den oron kan jag nu lägga åt sidan.

Och så har såklart min stationära dator säckat ihop så jag kan inte visa bilder, samma anledning till att bilderna i tråden inte syns, de låg på servern på den datorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Hej, har jag uppfattat saken rätt att den här kalken kommer att vara det s.k. sandlagret? alltså är det trädgårdskalk istället för korallgrus i burken?


Korkad fråga kanske.. men jag har inte läst på om DSB alls.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Ja du Niclas du har fattat rätt ;)

Segt att det är dimmigt i karet Zacke hoppas att du kommer på en bra metod att skopa ner det i karet. Man kanske kan fylla upp en glasslåda med kalken fylla den försiktigt å sedan får den rinna ut eller om man bara vänder den uppåner å får en sandslotts liknande låda på botten som man sedan kan sprida ut försiktigt!?!?!


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm... blöt kalken i typ 3-liters påsar, sänk de till botten o skär upp påsarna försiktigt o jämna ut kalken på botten, kanske funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trädgårdskalken är "finmalen" dolomitkalk, alltså samma som finns att köpa hos akvariehandlare, fast till ett lägre pris.

Precis Wrang, ungefär det jag jag tänkte med litermåttet, fast en glasslåda kanske är ett ännu bättre sätt, får prova helt enkelt [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley1.gif[/img]

Smart Niclas, ännu en bra idé att testa!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Vore kul att veta hur pass tjockt lager du får av detta och hur stor bottenarea du har...kom just på att det är nog läge på att skaffa sand innan man häller i vattnet i det nya karet.


En tanke bara,du kanske kan täcka kalken med lite grovare sand för att försöka hålla dimman nere(om du fortfarande har problem med det när all sanden är nere då).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju uppdatera lite hur det har gått.
Det har varit kritvitt i karet i 2 omgångar, så dammigt att jag varit tvungen att vänta 12-18 timmar på att det ska klarna så jag kan fortsätta, och jag har fått i ca 20-25 kg sand. Det klarnar nästan 100% på 18-24 timmar.
Nu är dock all sten och annan inredning i akvariet täckt av ett fint vitt damm, även rutorna där det är lite alger är det dammigt.
Koraller och fisk mår lika bra som tidigare dock så där är det inga problem, ännu.

Den bästa tekniken var att ta en normalstor kasse och fylla med sand, lägga ner den på botten och skära upp 3/4 av påsbotten med rakblad för att hälla ut sanden, sedan så är det dimma, om man har flera påsar förberedda kan man kanske hinna med 4 st innan det inte går att se något längre. Jag har bara testat en ggn ännu.

När sanden väl har lagt sig så verkar den dock inte damma, det blir dock små mysiga "plymer" efter eremiterna när de knallar över sanden, som en snöskoter som kör i nysnö sedd från avstånd, detta lägger sig dock snabbt.

Min rekommendation till de som ska anlägga DSB är helt klart att göra detta utan vatten och sten i karet om det är möjligt, då får man i all sand på en och samma ggn och får bara en "dimperiod", om man dessutom väntar med att lägga i LS tills efter sanden lagt sig så håller även denna sig ren.

Ska lägga upp bilder senare på hur det sett ut under de första försöken att stoppa i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen att jag inte uppdaterat, har haft 100% fullt upp med annat sedan Fredags förra veckan, så jag har inte enns hunnit kolla forumet.
Jag har dock inte gjort så mycket just iom att jag har haft så fullt upp.
Dock så rengjorde jag min Streampump, och detta resulterade i att jag fick en snöstorm, så att ändra cirkulationen mycket snabbt är inte att rekommendera.

Jag har några bilder på hur det börjar bildas bubblor i sanden och gångar efter smådjur.
Dessa är dock borta nu iom snöstormen som tog bort sanden till stor del i framkanten vid rutan.
I övrigt har jag inte sett några förändringar i akvariet.

Men jag lovar, det kommer lite bilder
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Har nu inhandlat 50 kg trädgårdskalk (krossad kalksten plus tillsats av dolomit för att erhålla högre halt av magnesium, ca 3% Mg). Kornstorleken varierar från "mjölstorlek" till ca 2 mm.
Skall ha det i caulerpa-sumpen och tänker väl ha en bädd på ca 12 cm.
Hur verkar det med dolomitkalken egentligen, den är ju väldigt rik på magnesium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iaf ännu inte märkt något, har dock inget Mg test, men det blir väl till att införskaffa det kanske

Så, efter en hektisk helg har jag hunnit med att fixa bilderna idag.
Finns att beskåda på [url]http://zacke.sytes.net/img/project420/party.asp?img=113[/url]
Bilder hur det såg ut efter vända 1 och fram till hur det såg ut nu i Lördag eftermiddag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, skulle jag inte vilja säga.
Det stiger nån bubbla ibland mot ytan, men med tanke på ytan av sandbädden och om den ser ut på det viset rakt igenom så kommer de sällan upp gämfört med mängden de måste vara.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej


Blev lite intresseard av DSB men undrar lite över "molnigheten". Det är ju mkt rörelse av pumpar och kommer inte kalken fara omkring även efter anläggning, eller ligger den snällt kvar? Är det dumt att ha till sitt första saltkar?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ligger snällt kvar när den väl lagt sig, du vet hur fin sand på en sandstrand sitter "ihop", på samma sätt sitter en DSB "ihop, som en seg massa typ.
Försökt ta ett spadtag på en blöt sandstrand nångång?
Ska du ha DSB så lägg i sand i akvariet innan någonting annat, fyll sedan vatten och när sanden lagt sig lägg i LS.
Sanden lägger sig snabbt, och på endast 1-2 dygn är det kristallklart.

Vad har hänt hos mig sedan sista uppdateringen då?
Inte så mycket, men min Striatus är av någon anledning tjock som fasen, även fast jag inte matar mer än tidigare.
Mandarinen har jag inte sett tillräckligt noga för att avgöra om hon är tjockare än tidigare.
Bubblor bildas som tidigare och jag kan se gångar gjorde ner i sanden.

Ska väl ta några bilder så ni får se hur det ser ut.
Jag har tyvärr inte haft så mycket tid som jag skulle behöva och har inte fått i mer än 35-40kg sand än så länge, halva akvariets öppna bottenyta har ett 10-18cm lager av sand. 1/2 akvariets öppna bottenyta = ca 1/4 av den totala bottenytan i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...