Gå till innehåll

Golvstående skummare


Rekommenderade inlägg

En av akvariebutikena i stan har en för en kedja med 8 kar. ~2m oxh 20-30cm i diameter skulle jag gissa att den är. Ful som stryk är den iaf :)

Vad jag har fattat så finns det föroreningar som bara höga skimmers, läs riktigt lång kontakttid, tar bort. Läste nånn DIY guide med en kille som körde två rör, ett co- och ett counter-current. 8" rör som var långaaa. Han hade en sjuhelvetes luftpump iaf. De måste ju inte nödvändigtvis vara luftstensdrivna dock men det blir kanske billigare.

edit: Jag har uppfattat dem som omoderna men de är snällast mot microfauna om man vill vara rädd om den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderna skummare är framförallt mycket mindre i förhållande till kapacitet och träutströmmare med stor luftpump är kanske lite opraktiskt - men dom funkar fortfarande utmärkt.

Lång kontaktid har ju som mattias påpekar fördelar.

Det är ju inte helt utan att jag får nåt nostalgisk i blicken, när jag ser bilder på sanders gamla helgolandskummare med inspektionslucka att krypa in i - en regelrätt silo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Är det någon som använder dom där långa skummarna som står på golvet och har syrestenar i botten eller är dom omorderna.

Mvh

/Hans

De moderna skummarna är mindre, tystare och energisnålare - som greger angav. Effektiviteten är ofta hög och resultatet är mycket bra.

Likväl finns det många bevis att gamla skummare fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Problemet är att de gamla ofta drar mer ström och att reservdelar saknas. Som jag själv ungefär ;)

Jag använder fortfarande gamla 'rör' av modell ATK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...