Gå till innehåll

Zeospur2, vad innehåller det?


Magnus

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har någon gissning om vad "Zeospur2" kan innehålla? Reducerar zooxantellerna (stavas det så?)men hur eller med vad? Även det nya B-balance och Pocci-Stylo-Glow ger samma effekt.

Lite av det stora tricket med zeovit är zeospur enligt min erfarenhet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Är det någon som har någon gissning om vad "Zeospur2" kan innehålla?

Kemiskt ren ättiksyra + vatten + alkohol? ;)

Off topic Magnus - har du provat Faunamarins produkter ännu? Mattias har börjat använda dem nyligen - vitaminer/ammino.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik, jag har tittat på Fauna Marins hemsida efter att hört att de skall börja säljas här i stan. Jag gillar deras mer öppna stil, det står bl. a. vad deras produkter innehåller. Det tråkig var att den bara var på tyska, vet du om de har någon guide typ som ZeoVit?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne, Wrang skrev för en timme sedan att JR har tagit hem deras produkter. Låter mycket bra. Jag har för mig att jag sett en engelsk översättning - låt mig återkomma vid tillfälle. Annars kanske JR har en sådan?

Angående deras snarlika metoder är jag fortfarande nöjd med Zeovitmetoden från Korallenzucht. Nu kommer jag emellertid att fasa ut den och gå över till Faunamarin. Jag gillar också deras öppenhet, spar tid i labbet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kemiskt ren ättiksyra + vatten + alkohol? ;)

Off topic Magnus - har du provat Faunamarins produkter ännu? Mattias har börjat använda dem nyligen - vitaminer/ammino.

Tjena Erik!

OK... Jag hade kunnat gissat att Zeostart innehöll något sånt men inte Zeospur.

Måste ta mig i kragen och åka upp till Mattias! Har varit lite mycket nu ett tag...

Är grymt nyfiken på många av Faunamarins prylar exempelvis deras T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Magnus,

det innehåller nog säkerligen ytterligare substanser, men de tre tidigare nämnda ingår med säkerhet. Jag har provat Zeospur2, men upplevde att effekterna var alldeles för svåra för mig att hantera.

Som jag skrev tidigare kan jag inte nog lovorda 22000K röret ifrån Faunamarin - bättre blåljus har jag inte sett. Kul att produkterna finns i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik, jag har tittat på Fauna Marins hemsida efter att hört att de skall börja säljas här i stan. Jag gillar deras mer öppna stil, det står bl. a. vad deras produkter innehåller. Det tråkig var att den bara var på tyska, vet du om de har någon guide typ som ZeoVit?

/Janne

Jag hittar inte sidan igen tyvärr, men här finns lite mer engelsk information http://www.shop-meeresaquaristik.de/

Missa inte heller denna http://www.marineaquarium.nl/februari-2006english.php.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Erik, jag körde deras hemsida via babelfish så jag kunde läsa den på "engelska", men jag tänkte om de hade något mer ingående som ZeoVit-guiden som tar upp helheten. Annars så fanns det rätt mycket information på deras hemsida när man förstog den. Har man sen kört Zeo, så är det bara att forsätta som vanligt men man byter ut flaskorna och doseringen. De verkar göra korallgodis, det är en otrolig polypexpansionen på korallerna i länken.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Magnus,

det innehåller nog säkerligen ytterligare substanser, men de tre tidigare nämnda ingår med säkerhet. Jag har provat Zeospur2, men upplevde att effekterna var alldeles för svåra för mig att hantera.

Som jag skrev tidigare kan jag inte nog lovorda 22000K röret ifrån Faunamarin - bättre blåljus har jag inte sett. Kul att produkterna finns i Sverige.

OK... Men vad är det som får zooxantellagret att tunnas ut? Inte vodkan och ättickan, eller...

Blårören verkar också intressanta! Vad skiljer dem från exempelvis ATI Blue och Osram 67?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Magnus, jag antager att zoox lagret tunnas ut p g a bl a minskade fosfater i vattnet. Inte direkt p g a av någon substans i preparatet.

"A bacterial population processes iron released from zeolites, using up ammonia as part of this (thus lowering nitrates), and iron binds with phosphates and is skimmed out."

Vissa av preparaten skulle kunna hjälpa till med 'utskummningen'.

Ang lysrören är mina kunskaper för dåliga på området för att kunna jämföra dem. Det får duga med att jag tycker att 22000K är det bästa jag sett på länge. Kul om du testar ett och återkommer med feedback

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne, intressant. Det svåra är att ta död på lagom mycket zooxantheller, och helst bara de som ger bruna nyanser och inte de blåa, gröna, röda. Låter också svårt att lyckas dosera rätt eftersom det skulle vara beroende av antalet koraller och inte akvariestorlek?! Jag är kritisk till att det skulle fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde att pigmentet(färgen) ligger under zooxanthellerna så när man tar bort några så lyser färgen igenom bättre och är zooxanthellerna bruna av för mycket näring så lyser färgen inte över huvud taget igenom. Om man tittar på doseringen av ZeoSpur så börjar man med hälften av trolig dosering och man får bara dosera preparatet en gång vart fjortonde dag. Sen ökar man lite för varje gång tills man uppnår förväntat resultat och resultatet visar sig inom 24 timmar från det man tillsatt ZeoSpur. För mig låter det som något som tar död på dem.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde att pigmentet(färgen) ligger under zooxanthellerna så när man tar bort några så lyser färgen igenom bättre och är zooxanthellerna bruna av för mycket näring så lyser färgen inte över huvud taget igenom. Om man tittar på doseringen av ZeoSpur så börjar man med hälften av trolig dosering och man får bara dosera preparatet en gång vart fjortonde dag. Sen ökar man lite för varje gång tills man uppnår förväntat resultat och resultatet visar sig inom 24 timmar från det man tillsatt ZeoSpur. För mig låter det som något som tar död på dem.

/Janne

Du har naturligtvis rätt i det du skriver. Något tar död på dem. Balansen är svår. Koraller i sluten miljö går att påverka, att jämföra som vi gör med växter vi odlar hemma.

Här är vad jag vet: Zooxantheller finns i alla färger och de koraller på revet som har klara blå färger, (vilka är i minoritet), har just zoox med blå färg, inga bruna. Däremot kanske det växer en brun Acropora precis brevid som bara är brun, i samma vatten, under samma betingelser osv...

De arter som akvariehobbyn helst vill ha är just de utan bruna zoox. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden och färgen på zooxantheller varierar väl också beroende på vilket ljus/hur mycket man belyser dem?

Absolut.

Vad jag menade var att stenkoraller, främst Acropora, kan sitta precis brevid varandra och ändå ha helt olika färger/pigmentering - därför att de har zooxantheller med olika färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då borde det vara så att korallen behöver mindre antal zooxantheller för att få lika mycket ljusenegi i starkare ljus och det i sin tur ger mera färg på korallen.

/Janne

Ja, jag håller med dig.

Fråga:

Vad förutom zooxanthellerna ger korallen sin färg? De flesta SPS koraller är ju färglösa när de drabbas av blekning, dvs stöter ut zoox. Jag är för dålig på marinbiologi men det finns säkert andra celler i vävnaden som kan pigmentera korallen, UV-skydd etc..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta Magnus, men nu är vi långt ifrån frågan om Zeospur2s innehåll. ;)

Janne, om det bara är skelett kvar, då borde det vara någon form av salt bundet i skelettet som ger färg.

Själv har jag inte varit med om det du beskriver förutom med Heliopora coerulea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Magnus, jag antager att zoox lagret tunnas ut p g a bl a minskade fosfater i vattnet. Inte direkt p g a av någon substans i preparatet.

"A bacterial population processes iron released from zeolites, using up ammonia as part of this (thus lowering nitrates), and iron binds with phosphates and is skimmed out."

Vissa av preparaten skulle kunna hjälpa till med 'utskummningen'.

Ang lysrören är mina kunskaper för dåliga på området för att kunna jämföra dem. Det får duga med att jag tycker att 22000K är det bästa jag sett på länge. Kul om du testar ett och återkommer med feedback

Tja... Min Euphyllia drar ihop sig ganska kvikt efter en dos så något skumt innehåller det mer än vodka och ättika...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja... Min Euphyllia drar ihop sig ganska kvikt efter en dos så något skumt innehåller det mer än vodka och ättika...

Jag har en oöppnad flaska kvar sedan jag slutade med Zeospur2. Ber att få återkomma med bättre 'gissningar'

Hälsa Mattias :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...