Datate Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 Nu har mitt kar varit igång runt 2½ månader, och senaste 1-2v har jag börjat få allt mer gröna alger. De ser ut som "fjädrar" dvs en tunn "stamm" och strån som går ut från denna....som fjädrar ungefär.Började i liten skala men nu finns det lite på mer eller mindre varje sten. Främst är det dock de torkade LS som drabbats. Skulle tippa att de längsta är runt 2-3cm långa. Tjejen testade att dra bort lite med en plast-kökstång och på vissa ställen låssnade hela tuvor medans det på andra ställen satt ordentligt.Jag gissar att det kan ha lite med min mycket begränsade städpatrull att göra. Har 3st turbosniglar och någon liten annan snigel (vad det nu kan vara) samt lite microsjöstjärnor. Hade tills för några veckor sedan en algälskande salarias, men han lyckades ta sig in i min streamer och avled. Skulle gärna skaffa fler sniglar å en ny salarias, men butiken har haft dåligt med smådjur sedan leverantörsbyte, och har dessutom haft semester tills nyligen, så därav min begränsade städpatrull.Vad är detta för alg, och hur får jag enklast bort den? Citera
Norberg Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 På den första bilden ser det ut som Bryopsis!Sök på forumet om Bryopsis, det finns mycket skrivet om dem.Men för att få bort dem gäller att hålla vattnet rent!Annars finns en lång tråd på Reefcentral om dom!http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=167632 Citera
Magnus Johansson Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 Ja det är bryopsis, Har själv haft fulla burken med sånna, men det håller på och avtar nu. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.