Gå till innehåll

Bruna alger


mojjan

Rekommenderade inlägg

Hej!! Undrar hur man blir av med bruna alger med luftbubblor på sig?? Jag har nu kört akvariet i snart 3 mån (osmos).

Hade nästan inga alger i början, kanske det beror på Artemian eller den nya metalarmaturen (2x150w).

Jag hade för ettag sedan 15-20 i nitrat..gjorde vattenbyte fick ned det till 5. har oxå haft elimiphos i ett ytterfilter tillsammans med nitratstop ligger på ca:400 i calsium enligt Seras test 23 st droppar x 20 har inget test för Magnesium ännu men häller i 1-2 kapsyler i veckan. Bara några små kalkalger ( små prickar ) som man kan räkna.

Undrar om jag ska vänta ut algerna eller vatten byte? sluta mata så kommer kejsarn att äta mina koraller. eller Vodka metoden...Vad ska man göra????

Hälsn. PEDER

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara dinoflagellater som gillar kisel så skaffa dig ett silikattest och har du mycket kisel så får du köpa ett silikatfilter som du kopplar efter osmosen, det kan även vara slemalger. Jag hade problem med brunalger så jag körde en kur algen-ex och då försvann de men jag hade även bruna slemalger som algen -ex inte hjälper mot så det lutar åt en kur anti red mot dem. Algen ex köper du här, även silikatfilter finns.

http://shop-meeresaquaristik.de/

silikatfilter_kit.jpgalgen_ex_k.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

algen ex e et sketa grymt medel.. kan bara lovorda de..

körde de en gång förra året när algerna blev för mycke.. å inga fler alger sen den gången.. inget mirakel medel dock. man måste hitta orsaken till algerna, men ett bra sett att få börja om utan alger.. se dock till att skumma rikligt när algerna börjar dö.. ja fick köra ca:4-5 dagar mer än va tillverkarna sa innan allt hade dött.. nästan 2 flaskor går åt till 400L..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...