Gå till innehåll

Snälla, hjälp.


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Hoppas på att få lite hjälp på ett par punkter.

1. jag har små runda saker på min LS, (4-5 st) set ut som små bomullstussar som sticker ut. Vad är det? Och är det skadligt för akvariumet?

2. Jag flyttar på måndag och har precis tömt ut mitt akvarium på vatten, sand och sten. Har inte införskaffat mig några fiskar eller koraller då jag visste att jag skulle flytta. Har lagt mina 35 kg LS i 2 st Stabila plastlådor med en cirkulationspump i varje. Hur länge kan jag ha stenen där i innan den dör?

3. Jag håller på att rengöra alla mina saker riktigt grundligt (Inga rengöringsmedel, bara varmvatten och borste).

Hur gör jag rent skummaren i alla "rör" som vattnet åker igenom som jag inte kommer åt med borste. Har testat att köra den i en hink med varmt vatten och hoppats på att det släpper. Men det släpper inte, har stått på i 3 timmar nu. Gör det mycket att "rören" är lite bruna?

Något mer jag skall tänka på när jag flyttar? Har precis införskaffat mig Osmos med silikatfilter hos Bengan.

Vore väldigt tacksam för svar.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1:Dina "bomullstussar" kan vara svampar, inget skadligt, tvärtom.

2:Stenen kan ligga i lådorna relativt länge då de har cirkulation och du kan ju alltid byta lite vatten om det börjar lukta unket eller gammalt. Sedan finns ju möjligheten att skumma i baljorna kanske också. Inte för att det är så vidare belastat, men det finns trots allt djur i stenen.

3:Med tanke på att du inte rengör mer när skummaren är i akvariet så kan du sova lugnt som du har rengjort nu.

Försök få med så mycket vatten som möjligt så du kan sätta igång karet så fort som möjligt också.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag är att du köper en stor tunna salt som räcker ett bra tag. Kostar under tusenlappen i de flesta butiker, men räcker länge och är det mest ekonomiska i längden. Har snart slut på min 25kg Instant Ocean och när den är slut blir det 25kg Tropic Marin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...